Barnehageforum - Hvorfor kunst i barnehagen?

Rammeplanen legger føringer for at barnehagen må la barn møte allsidige kunst og kulturuttrykk, men hva slags kunst skal barn møte?

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

KUNST OG KREATIVITET I REGGIO EMILIA

Kreativitet er et av begrepene som gjerne blir forbundet med den pedagogiske filosofien i Reggio Emilia

Les mer >>

Dekor av papp og rester

Her kan dere bruke rester fra en klipp og lim aktivitet, eller klippe ut forskjellige rare former.

Les mer >>

Lag en papirfrosk

Denne aktiviteten er garantert en vinner. Øv gjerne litt før du setter deg til på avdelingen med å brette papirfrosker.

Les mer >>

Store blomster i store formater - lek med grunnfargene

Ved siden av fagområdet Kunst, kultur og kreativitet, er dette en god aktivitet og også knytte opp mot fagområdet Antall, rom og form

Les mer >>

Lag morsomme maur av eggkartonger

Her er en artig måte å lage maur på. Unger er ikke alltid like begeistret for sine første møter med maur i skogen.

Les mer >>

Om det unyttiges nødvendighet

Kunst er ikke nyttig. Man skal være på vakt mot å gjøre en rettighet og kulturell rikdom til livsnødvendigheter. Munstformidling handler om det unuttyges nøedvendighet.

Les mer >>

Lag en farlig dinosaur!

Små fingerdukker kan være morsomme å lage og leke med. Her har vi laget en dinosaur, men løsningen fungerer på alle slags vesener.

Les mer >>

IKT og populærkultur som dramafaglig materialbank

Kombinasjonen IKT og dramapedagogiske virkemidler er kanskje ikke opplagt? Les om hva de har gjort i Vestfold.

Les mer >>

Om kunst- og kulturformidling i barnehagen

Hvilken tradisjon har man i norske barnehager for kunst og kulturformidling? Hva mener vi med formidling av kunst og kultur?

Les mer >>