En kunstnerisk hverdag i barnehagen

Et kunstprosjekt i Båsmobakken barnehage ble besøkt av nesten 1500 barn og voksne

Les mer >>

Store blomster i store formater - lek med grunnfargene

Ved siden av fagområdet Kunst, kultur og kreativitet, er dette en god aktivitet og også knytte opp mot fagområdet Antall, rom og form

Les mer >>

Øyeblikkets kunst

Ideer og tanker som oppstår spontant og i øyeblikkene kan være verdifulle utgangspunkt for kommunikasjon mellom barn og voksne

Les mer >>

Om kunst- og kulturformidling i barnehagen

Hvilken tradisjon har man i norske barnehager for kunst og kulturformidling? Hva mener vi med formidling av kunst og kultur?

Les mer >>

Kunsten i geometrien – og geometrien i kunsten

Det er ingen motsetning mellom realfag og kunstfag. Et prosjekt ved Akrobaten barnehage i Bergen viste at det tvert om kan være to sider av samme sak.

Les mer >>

IKT og populærkultur som dramafaglig materialbank

Kombinasjonen IKT og dramapedagogiske virkemidler er kanskje ikke opplagt? Les om hva de har gjort i Vestfold.

Les mer >>

KUNST OG KREATIVITET I REGGIO EMILIA

Kreativitet er et av begrepene som gjerne blir forbundet med den pedagogiske filosofien i Reggio Emilia

Les mer >>

Om det unyttiges nødvendighet

Kunst er ikke nyttig. Man skal være på vakt mot å gjøre en rettighet og kulturell rikdom til livsnødvendigheter. Munstformidling handler om det unuttyges nøedvendighet.

Les mer >>

Hvorfor kunst i barnehagen?

Rammeplanen legger føringer for at barnehagen må la barn møte allsidige kunst og kulturuttrykk, men hva slags kunst skal barn møte?

Les mer >>