Barn og forskere er enige: Det viktigste er å få leke. Forsvar lekens plass i barnehage og skole!
Ski som aktivitet i barnehagen
Du skal støtte, oppmuntre og veilede i fantasiens rike
Delta i leken på lekens premisser
Lek og mobbing – når voksne krenker barn
Myrfolket - en verden av magi og følelser
Lekende inkludering
Barn får tillit til voksne som leker
Barn vil gjerne leke med oss voksne
Bok og kurs: Innenfor eller utenfor
Tema - vennskap
Barn som vil bestemme i leken
Vennskap til besvær?
Vennskap vokser fram av trygghet
Får jeg være med i leken?
Når leken ikke fungerer
Når leken ikke fungerer er det avgjørende at vi voksne er aktivt til stede i og rundt barnas lek.
Skal vi slutte å snakke om vennskap i barnehagen?
Vi kan da ikke slutte å snakke om vennskap – vennskap som er så viktig for barn?
Gutt plagsom, gutt voldsom – Med rett til å leke
Det lekende læringslivet
5 trinn for å skape stimulerende samspill på lekeplassen
Hva gjør du når barna leker?
Hurra for leken!
Trivsel i toddlerfellesskapet
-et utviklingsarbeid om toddlernes særegne lek med gjenbruksmaterialer
«Wow! Her vil jeg leke!»
Unna vei, her kommer jeg!
Hva er de viktigste kjennetegn ved den frie leken?
Før jeg beskriver lekens kjennetegn vil jeg problematisere uttrykket ”fri lek”.
Stor forskjell på lek og voksenstyrt aktivitet
Hva gjør du når barna leker?
For barna er det selve leken som er det viktigste, ifølge FNs konvensjon om barns rettigheter.
Lek er viktig nettopp fordi barn er opptatt av å leke
Digitalt barneblikk på naturen
Kan drakar få barnehageplass?
Lek – som jakt på passe store overraskelser
Dagsplan for familien
Uterommet - En utendørs teksurtur
Sett av rikelig med tid til barnas frie lek
Sånn snakker ekspertene om lek
Den deltakerstyrte lekens viktigste kjennetegn er åpenhet
Leken er kjennetegnet ved selvbestemmelse
Hva er de viktigste kjennetegn ved den frie leken?
Sånn kan du hjelpe leken videre
Leken har en verdi i seg selv og skal være en gjennomgående del av barnehagenes tilbud i Danmark.
Eksperimentell lek
Barn trenger lekekloke voksne
Noe av det aller viktigste i et godt barneliv er å få fordypet seg i lek
Et godt lekeklima forebygger mobbing
Men alt for ofte tar de voksne leken for gitt og lar barna klare seg selv.
Løp og lek
Det viktigste er å få leke - lek og læring
Barnehager laget lekutstilling
Seks barnehager i Ålesund hadde stor suksess da de laget aktiv lekutstilling.
Hvordan inspirere til rollelek?
God rollelek kommer ikke av seg selv. Barn trenger inspirasjon, materialer og lekekloke voksne.
Det kommunikasjonsteoretiske perspektivet på lek
Postmoderne teorier på lek
Det nevroaffektive perspektivet på lek
Nevroaffektiv betyr å koble hjernens modningsprosess sammen med følelser.
De psykodynamiske teoriene
Det sosiokulturelle perspektivet på lek
Det viktigste er å få leke – egne lekminner
Er det noe du godt kunne tenke deg å leke som du ikke har prøvd ennå?
Det utviklingspsykologiske perspektivet på lek
Barn som ikke leker er voksnes ansvar
Kognitive teorier om lek
Til de stadiene for kognitiv utvikling som Piaget beskriver, knytter han også ulike former for lek
Vi må våge å satse på leken
Vi vet hvor stor betydning leken har i barns liv, likevel blir barns lek stemoderlig behandlet
Foreldre for lek
Bilen prioriteres foran barnas lekeareal
Utearealet i barnehagen blir redusert samtidig som arealet til parkering forblir uendret
Det viktigste er å få leke
Her lever rolleleken!
Sandkassa: Fra ørken til oase
Ingen barnehager tør å lage en lekeplass uten sandkasse. Lek i sand hører barndommen til.
Sandkassa: Idyll og maktmisbruk
Den frie leken finnes ikke
Den sårbare leken
Hvilke dilemmaer står de voksne overfor i møte med ettåringenes lek?
Hvor ble det av leken?
Hvor ble det av leken spør Margaretha Öhman i sin nye bok "Det viktigste er å få leke"
Lek og læring ingen motsetning
Bli med i leken!
Kroppslig aktiv lek i barnehagen –spørreundersøkelse.
Med plikt til å leke?
Hva er det viktigste dere gjør for å gi leken gode vilkår?
Utfordrer synet på lek
Er lek blitt redusert til et pedagogisk redskap for barns læring?
Fra ekskludering til inkludering i lek
For de aller fleste barn betyr barnehagen venner, lek og fellesskap.
Lek på barnas premisser?
En gruppeoppgave til bruk i kollokviearbeid, personal- eller avdelingsmøter.
Leken fødes på stellebordet
Samspill for lek og læring
Går det an å skape en pedagogikk der lek og læring integreres?
Strategier for å verne om og utvikle leken
Peterson barnehage i Moss har utviklet noen strategier for å berike og ivareta leken i barnehagen
Seksuell lek og foreldresamarbeid
Barnehagens betydning for små barns lek og lekende samvær
Ellen Os skriver om barns lek og lekende samvær og den voksnes rolle.
En helhetspedagogisk forståelse av lek
Om lek, opplevelse og læring
Kort om leketeorier
Her finner du kort og forståelig om ulike teoretikeres syn på barns lek.