Barnehageforum - Får jeg være med i leken?

For at vennskap skal oppstå må barn få leke sammen, det synes opplagt. Men alle får ikke alltid være med i leken, og noen sliter mer enn andre barn med å få innpass.

ANNONSE

Ved å sette oss inn i William Corsaros forskning om barns mange strategier for å få bli med i leken, kan vi som jobber i barnehagen utgjøre den store forskjellen og bidra til at alle finner seg en venn – helt uten å etablere vennegarantier eller bestemme at alle alltid skal få være med.
 

 

Ikke verbal atkomst
Barnet oppholder seg i nærheten av området uten å si noe eller gripe inn i leken på noen måte.
 

Ved å sette oss inn i disse strategiene og lære oss å oppdage dem i hverdagen, kan vi lære mye om barns nyanserte sosiale ferdigheter. Og vi kan endre vår pedagogiske praksis og hjelpe de barna som trenger litt støtte for å utvikle sitt repertoar.


Å skape en liknende aktivitet i nærheten
Barnet er fysisk i nærheten av leken, og leker med noe som kan likne på det barna holder på med.
 

Avbrytende atkomst
Ofte misforstått som «bare å ødelegge», men det barnet faktisk prøver på er å få være med.
 

Å sirkle rundt en lek
En litt mer fysisk aktiv variant av strategi 1. Barnet er i bevegelse rundt leken.
 

Å hevde rett til et område eller en leke
Denne misforstås også ofte som noe annet enn et forsøk på å få være med i leken: «Den klossen er min», «Her skal jeg være»
 

Å spørre om å få bli med
Kanskje den mest kjente av strategiene, men slett ikke den mest virkningsfulle.
 

Å spørre noen av barna om hva de leker
«Hva leker dere?» Kan oppleves som forstyrrende av barn som er dypt inne i leken, fordi de må ut av fiksjonen for å svare.
 

Å henvise til voksnes autoritet
«De voksne har sagt at alle må få være med» Det er ikke sikkert at vennskap oppstår av et slikt grunnlag for samlek.
 

Å tilby en gjenstand
«Vil du ha denne bilen?»
 

Å hilse, si hei
«Hei Sandra!» En måte å si at her er jeg, uten noen flere spørsmål. Kanskje et forsøk på å hinte?

 

Å referer til vennskap
«Du og jeg er venner, sant?» Innforstått: Da skal vel vi leke sammen?
 

Å spørre en ikke-deltaker om hjelp
«Kom, kan du hjelpe meg?» Kanskje er det letter dersom man er to?
 

Å akseptere en invitasjon
Barnet har på et eller annet vis blitt invitert i leken og går nå inn i leken.
 

Å foreslå en annen aktivitet
Sjelden en veldig god strategi da den forstyrrer leken. Barna som leker må stoppe helt opp og bygge en ny lek for at denne strategien skal fungere.
 

Å referere til kjennetegn på enkeltbarn i leken
«Du er snill og flink til å bygge klosser»
 

Ved å sette oss inn i disse strategiene og lære oss å oppdage dem i hverdagen, kan vi lære mye om barns nyanserte sosiale ferdigheter. Og vi kan endre vår pedagogiske praksis og hjelpe de barna som trenger litt støtte for å utvikle sitt repertoar. Ved å være rollemodeller og aktive deltakere der det trengs. Og ikke minst, ved å forstå at en som buser inn og forstyrrer leken, sannsynligvis ønsker å få være med: «Hei, hadde du lyst til å være med i den leken? Skal vi se på litt? Hva tror du de leker? Kanskje de trenger noen som kan levere brød til butikken? Skal vi ringe på og se?»

 

Flere artikler innen Den viktige leken

Myrfolket - en verden av magi og følelser

I prosjektarbeidene i Djupmyra FUS barnehage står barnas interesser og lek i fokus. Det gir dem en reell innflytelse og påvirkningskraft i egen barnehagehverdag.

Les mer >>

Sandkassa: Fra ørken til oase

Ingen barnehager tør å lage en lekeplass uten sandkasse. Lek i sand hører barndommen til.

Les mer >>

Tema - vennskap

Leken er en helt sentral del av barndommen, og barna må ha noen å leke med. Her utvikler det seg ulike vennskap, men det skjer ikke alltid av seg selv.

Les mer >>

Gutt plagsom, gutt voldsom – Med rett til å leke

Mener du kjepper er farlig fordi barna kan slå hverandre med dem? Syntes du ting som forestiller skytevåpen og kanoner er umoralsk? Får du rett og slett fnatt når helten Henry Danger hopper frem så perlene spruter?

Les mer >>

Postmoderne teorier på lek

De postmoderne teoriene er ikke store generelle teoribygninger, snarere mikroteorier som belyser et aspekt ved lek eller lek i en spesiell sammenheng.

Les mer >>

Barn vil gjerne leke med oss voksne

”Får vi leke nå?” spør barna når samlingsstunden er ferdig. Jeg tror mange barnehagelærere kjenner seg igjen i denne situasjonen. Barn vil leke, de slåss for å få leke og lek er nesten hele tiden aktuell og ønsket i deres verden og i deres hverdag. Kanskje er det dette vi kaller fri lek når barna får bestemme at nå leker vi!

Les mer >>

Det er virkelig fascinerende å se hvor naturlig det blir for barna å bruke ski!

Beliggenheten helt inntil Nordmarka løypenett, og et tett samarbeid med Skiforeningen, har gjort det naturlig for Norlandia Skistua å fokusere på langrenn gjennom vinteren.

Les mer >>

Sett av rikelig med tid til barnas frie lek

I lekforskningen beskrives lek ofte som en frivillig aktivitet hvor selve aktiviteten er det viktigste. Sånn er det også når man spør barn om hva lek er. Det beskrives gjerne som en selv-kontrollert aktivitet hvor voksne ikke har bestemt hva de skal gjøre. En aktivitet som kjennetegnes av at det som skjer er artig, aktivt, spontant, fritt, ubegrenset, selv-initiert og naturlig.

Les mer >>

Hva gjør du når barna leker?

For barna er det selve leken som er det viktigste, ifølge FNs konvensjon om barns rettigheter. Dette standpunktet gir viktig informasjon om hvordan vi skal betrakte barns lek, og om hvordan vi skal forholde oss til den. Leken er barnas eget domene.

Les mer >>