Barnehageforum - Får jeg være med i leken?

For at vennskap skal oppstå må barn få leke sammen, det synes opplagt. Men alle får ikke alltid være med i leken, og noen sliter mer enn andre barn med å få innpass.

Ved å sette oss inn i William Corsaros forskning om barns mange strategier for å få bli med i leken, kan vi som jobber i barnehagen utgjøre den store forskjellen og bidra til at alle finner seg en venn – helt uten å etablere vennegarantier eller bestemme at alle alltid skal få være med.
 

 

Ikke verbal atkomst
Barnet oppholder seg i nærheten av området uten å si noe eller gripe inn i leken på noen måte.
 

Ved å sette oss inn i disse strategiene og lære oss å oppdage dem i hverdagen, kan vi lære mye om barns nyanserte sosiale ferdigheter. Og vi kan endre vår pedagogiske praksis og hjelpe de barna som trenger litt støtte for å utvikle sitt repertoar.


Å skape en liknende aktivitet i nærheten
Barnet er fysisk i nærheten av leken, og leker med noe som kan likne på det barna holder på med.
 

Avbrytende atkomst
Ofte misforstått som «bare å ødelegge», men det barnet faktisk prøver på er å få være med.
 

Å sirkle rundt en lek
En litt mer fysisk aktiv variant av strategi 1. Barnet er i bevegelse rundt leken.
 

Å hevde rett til et område eller en leke
Denne misforstås også ofte som noe annet enn et forsøk på å få være med i leken: «Den klossen er min», «Her skal jeg være»
 

Å spørre om å få bli med
Kanskje den mest kjente av strategiene, men slett ikke den mest virkningsfulle.
 

Å spørre noen av barna om hva de leker
«Hva leker dere?» Kan oppleves som forstyrrende av barn som er dypt inne i leken, fordi de må ut av fiksjonen for å svare.
 

Å henvise til voksnes autoritet
«De voksne har sagt at alle må få være med» Det er ikke sikkert at vennskap oppstår av et slikt grunnlag for samlek.
 

Å tilby en gjenstand
«Vil du ha denne bilen?»
 

Å hilse, si hei
«Hei Sandra!» En måte å si at her er jeg, uten noen flere spørsmål. Kanskje et forsøk på å hinte?

 

Å referer til vennskap
«Du og jeg er venner, sant?» Innforstått: Da skal vel vi leke sammen?
 

Å spørre en ikke-deltaker om hjelp
«Kom, kan du hjelpe meg?» Kanskje er det letter dersom man er to?
 

Å akseptere en invitasjon
Barnet har på et eller annet vis blitt invitert i leken og går nå inn i leken.
 

Å foreslå en annen aktivitet
Sjelden en veldig god strategi da den forstyrrer leken. Barna som leker må stoppe helt opp og bygge en ny lek for at denne strategien skal fungere.
 

Å referere til kjennetegn på enkeltbarn i leken
«Du er snill og flink til å bygge klosser»
 

Ved å sette oss inn i disse strategiene og lære oss å oppdage dem i hverdagen, kan vi lære mye om barns nyanserte sosiale ferdigheter. Og vi kan endre vår pedagogiske praksis og hjelpe de barna som trenger litt støtte for å utvikle sitt repertoar. Ved å være rollemodeller og aktive deltakere der det trengs. Og ikke minst, ved å forstå at en som buser inn og forstyrrer leken, sannsynligvis ønsker å få være med: «Hei, hadde du lyst til å være med i den leken? Skal vi se på litt? Hva tror du de leker? Kanskje de trenger noen som kan levere brød til butikken? Skal vi ringe på og se?»

 

Flere artikler innen Den viktige leken

Hva er de viktigste kjennetegn ved den frie leken?

Leken bygger lekestyrke – en personlig styrke som er en måte å forholde seg til virkeligheten på, og som vi kan bære med oss og benytte oss av gjennom hele livet!

Les mer >>

Hvor ble det av leken?

Hvor ble det av leken spør Margaretha Öhman i sin nye bok "Det viktigste er å få leke"

Les mer >>

Sett av rikelig med tid til barnas frie lek

I lekforskningen beskrives lek ofte som en frivillig aktivitet hvor selve aktiviteten er det viktigste. Sånn er det også når man spør barn om hva lek er. Det beskrives gjerne som en selv-kontrollert aktivitet hvor voksne ikke har bestemt hva de skal gjøre. En aktivitet som kjennetegnes av at det som skjer er artig, aktivt, spontant, fritt, ubegrenset, selv-initiert og naturlig.

Les mer >>

Det lekende læringslivet

Det er ikke sikkert at et voksen-perspektiv på hva som er den gode leken er det samme som hva den gode leken er sett fra barnehøyde, og hvordan kan vi ivareta lekens egenverdi dersom leken er gjenstand for pedagogisk nyttetenkning?

Les mer >>

Et forsvar for leken, fantasien og barndommen

Det tar tid å vokse opp. Det er det ikke alle voksne som forstår. Med sin nye dokumentarfilm vil Margreth Olin bidra til at noen flere forstår litt mer.

Les mer >>

5 trinn for å skape stimulerende samspill på lekeplassen

Test ut hva som skjer når dere, som barnehagepersonale, bruker lekeplassen på en annen måte enn dere pleier.

Les mer >>

Det viktigste er å få leke – egne lekminner

Er det noe du godt kunne tenke deg å leke som du ikke har prøvd ennå?

Les mer >>

Det er ikke lek alt som gir læring

Lek og læring brukes om hverandre som om de var to sider av samme sak. Det er de ikke. Læring er alltid til stede i leken, men leken er slett ikke alltid til stede i læringen, slik noen vil ha det til. Spørsmålet er hva vi verdsetter mest.

Les mer >>

Strategier for å verne om og utvikle leken

Peterson barnehage i Moss har utviklet noen strategier for å berike og ivareta leken i barnehagen

Les mer >>