Flere artikler innen Den viktige leken
Barnehagens betydning for små barns lek og lekende samvær
Ellen Os skriver om barns lek og lekende samvær og den voksnes rolle.
Les mer >>Eksperimentell lek
Undring og utforsking var utgangspunktet for et to måneders prosjekt i Midtstuen Kanvas-barnehage. Prosjektet utløste en strøm av eksperimentell lek.
Les mer >>Hvordan inspirere til rollelek?
God rollelek kommer ikke av seg selv. Barn trenger inspirasjon, materialer og lekekloke voksne.
Les mer >>Hvor ble det av leken?
Hvor ble det av leken spør Margaretha Öhman i sin nye bok "Det viktigste er å få leke"
Les mer >>Leken er kjennetegnet ved selvbestemmelse
Med fri lek forstås som regel at barn helt uten påvirkning fra voksenverdenen setter i gang og selv bestemmer hva de vil leke, med hvem og hvordan. Dette er en vesentlig dimensjon, men leken er allikevel aldri helt ”fri”.
Les mer >>Utfordrer synet på lek
Er lek blitt redusert til et pedagogisk redskap for barns læring?
Les mer >>Trivsel i toddlerfellesskapet
-et utviklingsarbeid om toddlernes særegne lek med gjenbruksmaterialer
Les mer >>Hva er de viktigste kjennetegn ved den frie leken?
Før jeg beskriver lekens kjennetegn vil jeg problematisere uttrykket ”fri lek”.
Les mer >>Det sosiokulturelle perspektivet på lek
Leker barn fra høyere sosiale lag frodigere og mer fantasifulle leker enn barn med tilhørighet til lavere samfunnslag?
Les mer >>