Postmoderne teorier på lek
De postmoderne teoriene er ikke store generelle teoribygninger, snarere mikroteorier som belyser et aspekt ved lek eller lek i en spesiell sammenheng.
Les mer >>Den frie leken finnes ikke
Lek på barnas premisser?
En gruppeoppgave til bruk i kollokviearbeid, personal- eller avdelingsmøter.
Les mer >>Kroppslig aktiv lek i barnehagen –spørreundersøkelse.
Hva tenker du om lekeslossing i barnehagen?
Les mer >>Kan drakar få barnehageplass?
Uansett kva ein som barnehagelærar set i gang av fine opplegg, veit ein ikkje om det hevar kvaliteten i praksisen utan at ein får kjennskap til korleis barna i gruppa gjer opplegget til sitt eller omformar det til noko som gir meining for dei.
Les mer >>Hva er de viktigste kjennetegn ved den frie leken?
Før jeg beskriver lekens kjennetegn vil jeg problematisere uttrykket ”fri lek”.
Les mer >>Skal vi slutte å snakke om vennskap i barnehagen?
Vi kan da ikke slutte å snakke om vennskap – vennskap som er så viktig for barn?
Les mer >>Kognitive teorier om lek
Til de stadiene for kognitiv utvikling som Piaget beskriver, knytter han også ulike former for lek
Les mer >>Hvordan inspirere til rollelek?
God rollelek kommer ikke av seg selv. Barn trenger inspirasjon, materialer og lekekloke voksne.
Les mer >>





