

Flere artikler innen Den viktige leken
Vennskap vokser fram av trygghet
Ikke stress om barnet er mer eller mindre sosialt enn deg - det kommer til å endre seg mye i årene fremover, i følge psykolog og familieterapeut Hedvig Montgomery.
Les mer >>Sett av rikelig med tid til barnas frie lek
I lekforskningen beskrives lek ofte som en frivillig aktivitet hvor selve aktiviteten er det viktigste. Sånn er det også når man spør barn om hva lek er. Det beskrives gjerne som en selv-kontrollert aktivitet hvor voksne ikke har bestemt hva de skal gjøre. En aktivitet som kjennetegnes av at det som skjer er artig, aktivt, spontant, fritt, ubegrenset, selv-initiert og naturlig.
Les mer >>Bok og kurs: Innenfor eller utenfor
– BARNS RELASJONER VOKSNES ANSVAR
Les mer >>Bilen prioriteres foran barnas lekeareal
Utearealet i barnehagen blir redusert samtidig som arealet til parkering forblir uendret
Les mer >>Det nevroaffektive perspektivet på lek
Nevroaffektiv betyr å koble hjernens modningsprosess sammen med følelser.
Les mer >>Trenger tid, rom og aktive voksne
Lek er barns primære arena for å uttrykke seg. Derfor er det helt avgjørende at barn får tid og rom til å leke.
Les mer >>Fra ekskludering til inkludering i lek
For de aller fleste barn betyr barnehagen venner, lek og fellesskap.
Les mer >>Kognitive teorier om lek
Til de stadiene for kognitiv utvikling som Piaget beskriver, knytter han også ulike former for lek
Les mer >>Et forsvar for leken, fantasien og barndommen
Det tar tid å vokse opp. Det er det ikke alle voksne som forstår. Med sin nye dokumentarfilm vil Margreth Olin bidra til at noen flere forstår litt mer.
Les mer >>