Vennskap vokser fram av trygghet
Ikke stress om barnet er mer eller mindre sosialt enn deg - det kommer til å endre seg mye i årene fremover, i følge psykolog og familieterapeut Hedvig Montgomery.
Les mer >>Det sosiokulturelle perspektivet på lek
Leker barn fra høyere sosiale lag frodigere og mer fantasifulle leker enn barn med tilhørighet til lavere samfunnslag?
Les mer >>Trivsel i toddlerfellesskapet
-et utviklingsarbeid om toddlernes særegne lek med gjenbruksmaterialer
Les mer >>Kroppslig aktiv lek i barnehagen –spørreundersøkelse.
Hva tenker du om lekeslossing i barnehagen?
Les mer >>Din rolle i leken - Barn leker best med barnehageansatte som bryr seg
Når barnehageansatte deltar klokt i barns lek, skaper de trygghet, fellesskap og læring uten å ta leken fra barna.
Les mer >>Den frie leken finnes ikke
Det er ikke lek alt som gir læring
Lek og læring brukes om hverandre som om de var to sider av samme sak. Det er de ikke. Læring er alltid til stede i leken, men leken er slett ikke alltid til stede i læringen, slik noen vil ha det til. Spørsmålet er hva vi verdsetter mest.
Les mer >>Stor forskjell på lek og voksenstyrt aktivitet
Barna viser med ekte innlevelse og engasjement at leken er viktig for dem. Om vi ønsker å finne ut hva lek er mener jeg derfor vi må spørre barna først.
Les mer >>Det kommunikasjonsteoretiske perspektivet på lek
Innenfor det kommunikasjonsteoretiske perspektivet er forskerne interessert i hvordan leken kommuniseres, spesielt på metanivå.
Les mer >>





