Glemt passord
Når leken går tom for idéer, kan én liten bestilling tenne gnisten igjen.
Noen ganger trenger leken bare et vennlig dytt – ikke en dirigent.
Når barnehageansatte deltar klokt i barns lek, skaper de trygghet, fellesskap og læring uten å ta leken fra barna.
Ansatte i Vestvikheia barnehage deler praksisfortellinger fra sitt arbeid og presenterer refleksjonsspørsmål som leserne kan bruke på avdelingsmøter.
Tenk deg å høre en gjeng med hylende glade barn ute på ski en klar vinterdag.En gjeng som kommer tilbake til barnehagen med røde roser i kinnene og et stort smil om munnen. Foreldre som henter sine stolte barn, som litt sliten forteller hvordan de mestret å kjøre ned bakken med porter og hopp.
Beliggenheten helt inntil Nordmarka løypenett, og et tett samarbeid med Skiforeningen, har gjort det naturlig for Norlandia Skistua å fokusere på langrenn gjennom vinteren.
Gjør leken til en kraft i personalets praksis – med foredrag, refleksjonsoppgaver og praktiske verktøy.
Selv om disse teoriene kan betraktes som foreldede, har de påvirket mer moderne leketeoretikere og pedagoger
Innenfor det psykodynamiske perspektivet finner vi teoretikere som Freud, Peller, Erikson og Winnicott.
Til de stadiene for kognitiv utvikling som Piaget beskriver, knytter han også ulike former for lek
Det utviklingspsykologiske perspektivet bygger på de siste tiårenes spedbarnsforskning, som klart viser at mennesket er født til å samspille, og at leken er en veldig viktig måte å samspille på.
Leker barn fra høyere sosiale lag frodigere og mer fantasifulle leker enn barn med tilhørighet til lavere samfunnslag?
Nevroaffektiv betyr å koble hjernens modningsprosess sammen med følelser.
Innenfor det kommunikasjonsteoretiske perspektivet er forskerne interessert i hvordan leken kommuniseres, spesielt på metanivå.
Fenomenologi betyr læren om fenomener. Her er det altså leken som fenomen som er i fokus.