Glemt passord
”Vi risikerer å spenne bein på barna hvis vi glemmer å få deres perspektiv på verden,” sier to konsulenter fra Danmarks evalueringsinstitut (EVA).
Kan vi som voksne definere hva som er leit og hvor lenge det er ok å gråte når en har slått seg?
Det kan se ut som barnehagen ikke makter å demonstrere at det er mange måter å være norsk på.
Mitt første bekjentskap med tema foreldremøter var på den kommunale Barnevernskolen i Oslo i 1968
Barnehagene må vite hva de står for og styre virksomheten ut fra dette, mener Grete Helle og Tom Rune Fløgstad. De har skrevet to nye bøker om ledelse i verdistyrte barnehager.
Den nødvendige omsorgen
Selv om disse teoriene kan betraktes som foreldede, har de påvirket mer moderne leketeoretikere og pedagoger
Innenfor det psykodynamiske perspektivet finner vi teoretikere som Freud, Peller, Erikson og Winnicott.
Til de stadiene for kognitiv utvikling som Piaget beskriver, knytter han også ulike former for lek
Det utviklingspsykologiske perspektivet bygger på de siste tiårenes spedbarnsforskning, som klart viser at mennesket er født til å samspille, og at leken er en veldig viktig måte å samspille på.
Leker barn fra høyere sosiale lag frodigere og mer fantasifulle leker enn barn med tilhørighet til lavere samfunnslag?
Nevroaffektiv betyr å koble hjernens modningsprosess sammen med følelser.
De postmoderne teoriene er ikke store generelle teoribygninger, snarere mikroteorier som belyser et aspekt ved lek eller lek i en spesiell sammenheng.
Innenfor det kommunikasjonsteoretiske perspektivet er forskerne interessert i hvordan leken kommuniseres, spesielt på metanivå.