Barnehageforum - Eksperimentell lek

Undring og utforsking var utgangspunktet for et to måneders prosjekt i Midtstuen Kanvas-barnehage. Prosjektet utløste en strøm av eksperimentell lek.

Noen barnehager synes kanskje det å jobbe med realfag er et ork. Men rammeplanen sier faktisk at «personalet skal utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna». Og i våre øyne er realfagene en unik mulighet til å gi impulser til lek og viktige områder som barna må få kjennskap til for å forstå sin omverden, sier Håkon Sakshaug, barnehagelærer på avdeling Elgfaret i Midtstuen Kanvas-barnehage.
 

Enkle eksperimenter

I 2017 gjennomførte de et prosjekt der målet var å skape felles opplevelser der barna kunne undre seg, samtale, sanse og leke med ulike eksperimenter. I prosjektet, som for øvrig gav barnehagen Forskerfrø-prisen, tok de utgangspunkt i eksperimenter som kun krevde materialer man har liggende hjemme eller i barnehagen.
 
– Vi hadde en plan hvor vi hadde forberedt ulike brev fra «en gal professorfamilie» som hadde ulike oppdrag til barnegruppen. Hva som skjedde etter eksperimentene var gjennomført, var opp til barna! Ved å ha dette åpent la vi til rette for medvirkning i egen hverdag, samtidig som vi støttet barnas undring og lek, sier Håkon.
 
VerktøykassaDenne artikkelen er publisert i Verktøykassa nr. 2/2019. Les mer og tegn abonnement
 

Skapte mye lek

Prosjektet var i hovedsak tenkt som et prosjekt som skulle støtte opp under barns undring og nysgjerrighet. Det de etter hvert erfarte var at barna nesten umiddelbart etter å ha utforsket materialet, begynte å leke.
 
– I leken så vi mye mer utforsking og eksperimentering enn under selve eksperimentet, samtidig så vi at barna delte erfaringer og opplevelser med hverandre. Vi mener dette viser oss hvor mye barna bruker leken for å lære om verden rundt seg. Dette gjelder ikke bare i rollelek, men også naturfaglige fenomener som tyngdekraft, statisk elektrisitet, luft, vann og magnetisme.
 
Barn er nysgjerrige og har en unik evne til å ville forstå hvordan verden fungerer, oppsummerte de på Elgfaret. – Det er vår oppgave som institusjon og støtte opp under denne iboende nysgjerrigheten og derfor har vi valgt å ha et temaprosjekt der undring og utforskning skal skape grunnlag for lek og læring, sier Håkon Sakshaug.
 
 
DETTE ER NOEN AV EKSPERIMENTENE DE GJENNOMFØRTE I MIDTSTUEN KANVAS-BARNEHAGE:
 
FLYTENDE CD
Et veldig morsomt eksperiment. Vi limte først fast en drikketur fra en vannflaske på en cd. Deretter blåste vi opp en ballong som vi tredde over tuten. Luften gikk sakte ut av ballongen og endte med å dytte cd-en opp fra bordet og skli friksjonsfritt bortover. Det minnet veldig om en «airhockeypuck». Dette ble en populær leke på avdelingen. 
 
HVA FLYTER OG HVA SYNKER PÅ AVDELINGEN?
Dette eksperimentet er veldig enkelt, veldig morsomt, veldig læringsrikt og veldig VÅTT. To og to barn fikk en kasse med vann på deling. Deretter fikk de lov til å utforske hva som sank og hva som fløyt av leker på avdelingen. Det var elektrisk stemming da barna fikk lov til å prøve alle lekene opp i vann. Noen prøvde også med seg selv. Advarsel: det ble en del å rydde for de ansatte etterpå
 
MAGISKE PAPIRSTJERNER
Barna fikk tegne og klippe ut hver sin stjerne. Deretter brettet vi inn spissene og la de forsiktig opp i en balje med vann. Det som skjedde da var at stjernen, sakte men sikkert, åpnet seg på vannoverflaten. Også et eksperiment som nesten opplevdes som magisk.
 
RAKETTER AV PAPIR
Raketter er noe mange barn synes er spennende. Å lage sine egne raketter og blåse de av gårde med sugerør eller skyte de av sted med en hage slange er bade morsomt og lærerikt. Barna begynte raskt å utvikle leken til at rakettene skulle slukke branner rundt omkring på avdelingen. 

 
 
BALLONG-RAKETTEN
Vi festet en fisketråd tvers gjennom rommet. Deretter tredde vi en sugerørbit på tråden og tapet på en ballong som vi blåste opp. Når barna slapp ballongen føyk den tvers gjennom rommet. Veldig gøy!
 
VANNRAKETTEN
Vannraketten var også populær. Bildet viser hvordan den lages.

Flere artikler innen Den viktige leken

Dinoideer

Dinosaurer er noe som virkelig kan fasinere barn. Enkelte kan sitte i evigheter og lage lange fortellinger med figurene.

Les mer >>

Det sosiokulturelle perspektivet på lek

Leker barn fra høyere sosiale lag frodigere og mer fantasifulle leker enn barn med tilhørighet til lavere samfunnslag?

Les mer >>

Den frie leken finnes ikke

Les mer >>

Leken fødes på stellebordet

For at leken skal utvikles må vi leke med barna, lære dem å forstå lekesignalene og å skille «på liksom» fra «på ordentlig»

Les mer >>

Hvordan inspirere til rollelek?

God rollelek kommer ikke av seg selv. Barn trenger inspirasjon, materialer og lekekloke voksne.

Les mer >>

Lek og mobbing – når voksne krenker barn

Noen ganger er det best å ta feil, andre ganger er det ille å ha rett. Dette handler om det siste. Vi snakker om et klassisk problem nyere forskning støtter opp under.

Les mer >>

Stor forskjell på lek og voksenstyrt aktivitet

Barna viser med ekte innlevelse og engasjement at leken er viktig for dem. Om vi ønsker å finne ut hva lek er mener jeg derfor vi må spørre barna først.

Les mer >>

Det er ikke lek alt som gir læring

Lek og læring brukes om hverandre som om de var to sider av samme sak. Det er de ikke. Læring er alltid til stede i leken, men leken er slett ikke alltid til stede i læringen, slik noen vil ha det til. Spørsmålet er hva vi verdsetter mest.

Les mer >>

Leken fødes på stellebordet

For at leken skal utvikles må vi leke med barna, lære dem å forstå lekesignalene og å skille «på liksom» fra «på ordentlig»

Les mer >>