

Flere artikler innen Den viktige leken
De psykodynamiske teoriene
Innenfor det psykodynamiske perspektivet finner vi teoretikere som Freud, Peller, Erikson og Winnicott.
Les mer >>Hva er de viktigste kjennetegn ved den frie leken?
Før jeg beskriver lekens kjennetegn vil jeg problematisere uttrykket ”fri lek”.
Les mer >>Lek og læring ingen motsetning
Lek og læring skal gå hånd i hånd sier Ivy Schousboe
Les mer >>Foreldre for lek
I en tid hvor mange har meninger om hva barnehagen skal bruke tiden på er det ekstra viktig å holde fast ved kunnskapen om lekens betydning.
Les mer >>Hurra for leken!
Alle er enige om at lek er et særtrekk hos barn, og at lek spiller en avgjørende rolle for barns mentale utvikling.
Les mer >>Den deltakerstyrte lekens viktigste kjennetegn er åpenhet
Jeg bruker ikke begrepet fri lek fordi det på mange måter er misvisende. Der er ikke snakk om å være fri, men om et sted for å skape noe.
Les mer >>Det lekende læringslivet
Det er ikke sikkert at et voksen-perspektiv på hva som er den gode leken er det samme som hva den gode leken er sett fra barnehøyde, og hvordan kan vi ivareta lekens egenverdi dersom leken er gjenstand for pedagogisk nyttetenkning?
Les mer >>Digitalt barneblikk på naturen
Hvordan kan digitale verktøy brukes som en ressurs i uterommet? Et prosjekt i Ila barnehage gav mange gode erfaringer – og to digitale barnehagepriser!
Les mer >>Sandkassa: Idyll og maktmisbruk
Mange ettåringer tilbringer store deler av utetiden sin i sandkassa. Men hva skjer egentlig der, og er de der frivillig?
Les mer >>