

Flere artikler innen Den viktige leken
Får jeg være med i leken?
For at vennskap skal oppstå må barn få leke sammen, det synes opplagt. Men alle får ikke alltid være med i leken, og noen sliter mer enn andre barn med å få innpass.
Les mer >>Lek på barnas premisser?
En gruppeoppgave til bruk i kollokviearbeid, personal- eller avdelingsmøter.
Les mer >>Sånn snakker ekspertene om lek
Hvordan snakker dere om leken i barnehagen?
Les mer >>Fra ekskludering til inkludering i lek
For de aller fleste barn betyr barnehagen venner, lek og fellesskap.
Les mer >>Det utviklingspsykologiske perspektivet på lek
Det utviklingspsykologiske perspektivet bygger på de siste tiårenes spedbarnsforskning, som klart viser at mennesket er født til å samspille, og at leken er en veldig viktig måte å samspille på.
Les mer >>Det lekende læringslivet
Det er ikke sikkert at et voksen-perspektiv på hva som er den gode leken er det samme som hva den gode leken er sett fra barnehøyde, og hvordan kan vi ivareta lekens egenverdi dersom leken er gjenstand for pedagogisk nyttetenkning?
Les mer >>Det viktigste er å få leke - lek og læring
"Barnet er i leken mens læringen er i barnet."
Les mer >>Kroppslig aktiv lek i barnehagen –spørreundersøkelse.
Hva tenker du om lekeslossing i barnehagen?
Les mer >>Barn som ikke leker er voksnes ansvar
Hvorfor har en del barn vansker med å komme med i leken? Hvorfor tar noen barn aldri initiativ til lek med andre?
Les mer >>