Barnehageforum - 5 trinn for å skape stimulerende samspill på lekeplassen

Test ut hva som skjer når dere, som barnehagepersonale, bruker lekeplassen på en annen måte enn dere pleier.

Guiden kan hjelpe dere til å utnytte det pedagogiske potensialet til lekeplassen og skape konstruktive samspill med barna i lek, rutiner og aktiviteter på lekeplassen.

 

VErktøykassa 2021 - Bli abonnent du også!

 

 

1. Gå lekeplassens pedagogiske potensial etter i sømmene

Gjennomgå lekeplassen deres med kritiske, pedagogiske briller og vurder om lekeplassen understøtter allsidige leke- og aktivitetsmuligheter. Hva er for eksempel barnas muligheter for sanselek, fordypning eller rollelek? Har dere regler på lekeplassen som kan være en barriere for barnas samspill i lek og aktiviteter? Bidrar organiseringen av lekeplassen til å understøtte at barna kan leke fordypet uten å forstyrre hverandre unødig? Tenk over hva som er lekeplassens pedagogiske potensial og utfordringer.

 

 

2. Gå på oppdagelsesferd i barnas perspektiver på lekeplassen

Undersøk hva barna er spesielt opptatt av på lekeplassen. Hold for eksempel øye med hvordan barna beveger seg rundt på lekeplassen. Ved å gå på oppdagelsesferd i hvilke leker barna leker, hvor og sammen med hvem, blir det mulig å understøtte de lekene og aktivitetene som har betydning for barna, akkurat som det skaper utgangspunkt for å forandre de reglene, vanene og fysiske omgivelsene som ikke er formålstjenlige for barnas deltakelse på lekeplassen.

 

3. Rett søkelyset mot hvilke pedagogiske intensjoner dere har på lekeplassen

Tenk gjennom hvordan tiden på lekeplassen henger sammen med og understøtter den pedagogiske læreplanen dere jobber med. Tenk for eksempel gjennom hvordan dere kan skape rom for pedagogisk samspill og nærvær. Vær spesielt oppmerksom på barnas frie lek og grovmotoriske utfoldelse. Hent eventuelt gode erfaringer fra ganger da dere har klart å engasjere dere i lek og aktiviteter innendørs.

 

 

4. Organiser dere for bedre samspill på lekeplassen

Finn muligheter og barrierer i organiseringen og planleggingen deres. Hvilke roller har dere når dere er ute, og hvilke roller har dere inne? Tenk for eksempel gjennom hvordan dere kan fordele praktiske oppgaver på best mulig måte, slik at det også er rom for samspill med barna og engasjement i barnas lek.

 

5. Skap deltakelsesmuligheter for alle barn

Tenk gjennom om alle barn har mulighet til å delta i lek og samspill på lekeplassen, eller om dere kan hjelpe flere til å delta. Still for eksempel aktiviteter til rådighet, og sett i gang leker slik at de barna som har vansker med å inngå i den frie leken, får andre muligheter. Vurder også om dere kan være mer til stede i leken for å hjelpe flere barn til å engasjere seg i lek.

Guiden er kvalitetssikret av professor Ellen Beate Sandseter ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning i Trondheim.

 

Leken, barna og du

LEKEN, BARNA OG DU

Gjør leken til en kraft i personalets praksis – med foredrag, refleksjonsoppgaver og praktiske verktøy.

Se mer »

Sandkassa: Idyll og maktmisbruk

Mange ettåringer tilbringer store deler av utetiden sin i sandkassa. Men hva skjer egentlig der, og er de der frivillig?

Les mer >>

Det er ikke lek alt som gir læring

Lek og læring brukes om hverandre som om de var to sider av samme sak. Det er de ikke. Læring er alltid til stede i leken, men leken er slett ikke alltid til stede i læringen, slik noen vil ha det til. Spørsmålet er hva vi verdsetter mest.

Les mer >>

Vi må våge å satse på leken

Vi vet hvor stor betydning leken har i barns liv, likevel blir barns lek stemoderlig behandlet

Les mer >>

Sånn snakker ekspertene om lek

Hvordan snakker dere om leken i barnehagen?

Les mer >>

De psykodynamiske teoriene

Innenfor det psykodynamiske perspektivet finner vi teoretikere som Freud, Peller, Erikson og Winnicott.

Les mer >>

Lek er viktig nettopp fordi barn er opptatt av å leke

Mange lekforskere peker på at lek er full av paradokser og uforklarligheter. Av den grunn er det utfordrende å trekke frem bestemte kjennetegn som kan gjenkjennes i alle former for lek. Det som kjennetegner mye lek kan være fraværende i andre former for lek.

Les mer >>

Kognitive teorier om lek

Til de stadiene for kognitiv utvikling som Piaget beskriver, knytter han også ulike former for lek

Les mer >>

Barnehagens betydning for små barns lek og lekende samvær

Ellen Os skriver om barns lek og lekende samvær og den voksnes rolle.

Les mer >>

Kroppslig aktiv lek i barnehagen –spørreundersøkelse.

Hva tenker du om lekeslossing i barnehagen?

Les mer >>