Kort om leketeorier
Her finner du kort og forståelig om ulike teoretikeres syn på barns lek.
Les mer >>Det utviklingspsykologiske perspektivet på lek
Det utviklingspsykologiske perspektivet bygger på de siste tiårenes spedbarnsforskning, som klart viser at mennesket er født til å samspille, og at leken er en veldig viktig måte å samspille på.
Les mer >>Lek og læring ingen motsetning
Lek og læring skal gå hånd i hånd sier Ivy Schousboe
Les mer >>Et godt lekeklima forebygger mobbing
Men alt for ofte tar de voksne leken for gitt og lar barna klare seg selv.
Les mer >>Vi må våge å satse på leken
Vi vet hvor stor betydning leken har i barns liv, likevel blir barns lek stemoderlig behandlet
Les mer >>Lek på barnas premisser?
En gruppeoppgave til bruk i kollokviearbeid, personal- eller avdelingsmøter.
Les mer >>Leken fødes på stellebordet
For at leken skal utvikles må vi leke med barna, lære dem å forstå lekesignalene og å skille «på liksom» fra «på ordentlig»
Les mer >>Stor forskjell på lek og voksenstyrt aktivitet
Barna viser med ekte innlevelse og engasjement at leken er viktig for dem. Om vi ønsker å finne ut hva lek er mener jeg derfor vi må spørre barna først.
Les mer >>





