Barnehageforum - Rammeplan - Fagområder

Samisk nasjonaldag til glede eller besvær?

Meerke Krihke Leine Bientie

Å motvirke eksotifisering og stigmatisering.

Les mer >>

Det er ikke nok å fargelegge flagget og spise reinkjøtt!

Bente Fønnebø og Anne-Lise Johnsen-Swart

Det er store utfordringer i å inkludere og formidle til norske barn kunnskap om det samiske i hverdagen i norske barnehager! Underveisrapporten for evaluering av dagens rammeplan som kom i 2020, avdekket at mange kommuner og barnehager særlig utenfor Sápmi trenger drahjelp!

Les mer >>

Søt høst – takket være biene

John Roald Pettersen

Humler og bier tar seg snart en pause. Men det er nå på høsten vi kan nyte godt av jobben de har gjort.

Les mer >>

Klissete forming og livslang læring

Delnaz Mirbakhtiar

Hele verden består av to ting: mennesker og gjenstander, og begge er avhengig av hverandre. Mennesker kan ikke leve uten gjenstander, og gjenstander betyr ingenting uten mennesker. I forming skjer en relasjon mellom mennesker og gjenstander, noe som gjør livet meningsfylt!

Les mer >>

Fant en arena for fortellingene mine

John Roald Pettersen

Det handler om tekst og rytme. Om følelser, fortellinger og kreativitet. Slampoesien ble Marius Beatles Abrahamsens inngang til det levende språket.

Les mer >>

God norsk kommer ikke av seg selv

John Roald Pettersen

Barn trenger øvelse for å lære og forstå norsk. Derfor må både barnehage og skole jobbe systematisk med språket, mener Else Havnevik Devold. Men hvordan?

Les mer >>

Sukkerfri barnehage?

Tine

Alle er enige om at vi ikke trenger mye sukker til hverdags. For mye sukker i kostholdet gir mindre plass til matvarer med vitaminer og næringsstoffer som kroppen trenger.

Les mer >>

Hvordan former uterommene oss?

Britt Holm, Foto: Gjørtlerveien barnehage

.. og hvordan former vi dem?

Les mer >>

Realfag starter med undring

John Roald Pettersen

Barnehagebarn og forskere bruker samme metode. De starter med undring, lager en hypotese, gjør sine undersøkelser, og konkluderer.

Les mer >>

Ånnerudtoppens favoritter

Birgit Irgens

Ånnerudtoppen barnehage sprer matglede blant store og små i barnehagen

Les mer >>

Fra Eva til Albert - Om erfart kunnskap og begrepsdanning

Helge Reistad

Kunstfag og skaperkraft blir undervurdert og glemt av politikere når de bygger sin moderne læringsarena for barn.

Les mer >>

Mat er toppen på Ånnerudtoppen

John Roald Pettersen

Barn tilbringer mye av livet i barnehagen. Da trenger de skikkelig, næringsrik og variert mat. Det har Ånnerudtoppen barnehage tatt konsekvensen av.

Les mer >>

Flerfamiliens julefeiring

Jesper Juul

Barnas sorg over foreldrenes brudd blir ikke mindre uansett hvor mange ganger de feirer Jul

Les mer >>

Hva er lurt og hva er lov? - (artikkel 3)

Marianne Undheim

På datamaskin eller nettbrett er det enkelt for barna å skape digitale kunstverk av egne bilder.

Les mer >>

Hva er lurt og hva er lov? - (artikkel 2)

Marianne Undheim

Når barn er med og publiserer bilder eller tekst fra barnehagehverdagen på barnehagens nettside eller i sosiale medier, får de konkret erfaring med å dele noe de er opptatt av med andre via Internett.

Les mer >>

Hva er lurt og hva er lov? - (artikkel 1)

Marianne Undheim

- Barnehagebilder og barns medvirkning.

Les mer >>

Begynnende regneferdigheter

Camilla Björklund

Hvordan kan man støtte de yngste barnas gryende forståelse for matematiske begreper?

Les mer >>

Gul ertesuppe med gresk yoghurt, bacon og erter

Tine Barnehagepakken

En enkel ertesuppe, men husk bløtlegging av ertene over nattet

Les mer >>

Sandkassa: Fra ørken til oase

Tekst og foto: Trude Anette Brendeland

Ingen barnehager tør å lage en lekeplass uten sandkasse. Lek i sand hører barndommen til.

Les mer >>

Sandkassa: Idyll og maktmisbruk

Mange ettåringer tilbringer store deler av utetiden sin i sandkassa. Men hva skjer egentlig der, og er de der frivillig?

Les mer >>

Sikkerhet ved Bålplassen

Kjell Simonsen

Når vi er på tur er det hyggelig med bål, enten det er for å koke mat eller bare for kosens skyld

Les mer >>

Har barnehagen din en god matkultur?

John Roald Pettersen

Sett av et år til å etablere din barnehages matkultur, er rådet fra høgskolelektor Karen Lassen.

Les mer >>

Slik snakker kaninen

Dyrevern Ung

Hva sier dyrene med lyder og kroppsspråket?

Les mer >>

Slik snakker katten

Dyrevern Ung

Hva sier dyrene med lyder og kroppsspråket?

Les mer >>

Lær deg dyrespråket

Dyrevern Ung

Hva sier dyrene med lyder og kroppsspråket?

Les mer >>

Matte i barnehagen

Cathrine Fragell Darre

Interessen for matematiske aktiviteter variere veldig blant barna i barnehagen

Les mer >>

Apper som digitale verktøy

Cathrine Fragell Darre

Toontastic er en app hvor barna kan lage egne digitale fortellinger

Les mer >>

Kunsten å fotografere

Vaos Antonis og Stellakis Naktarios

Når barn lærer å fotografere skjer det mange fantastiske ting

Les mer >>

Matglade barn som smaker på alt og liker det meste

Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog cand.scient

Legg vekt på presentasjonen av maten

Les mer >>

Musikkaktiviteter i barnehagen

Lars Lødemel Iversen

Hver dag en musikkdag

Les mer >>

Musikk i barnehagen

Lars Lødemel Iversen

I barnehagen har vi mulighet til å gi barn musikkopplevelser som de ikke får andre steder

Les mer >>

Barn kan! Spirer

Geitmyra matkultursenter for barn

Gi barna ansvar for hele spireprosessen

Les mer >>

Setter pris på godt barnehagearbeid

John Roald Pettersen

Har barnehagen din gjennomført et godt prosjekt innenfor de estetiske fagområdene?

Les mer >>

Barn kan! Eplekompott

Geitmyra

Alle barn liker eplekompott!

Les mer >>

Barn kan! Ertepålegg

Geitmyra

Ertepålegg er grønt og det er morsomt

Les mer >>

Barn kan! Hjemmelaget kremost

Geitmyra matkultursenter for barn

Enkel ost med mange muligheter

Les mer >>

På sporet av gamle dager

John Roald Pettersen

Hvordan var det å leve da oldemor eller tippoldefar var barn?

Les mer >>

Barn kan! Majones

Geitmyra matkultursenter for barn

Majones er et godt tilbehør til mange slags retter

Les mer >>

Barn kan! - Lunsjmuffins

Geitmyra matkultursenter for barn

Muffins er populært, og dette er et godt alternativ til de vanlige kakemuffinsene med mye sukker

Les mer >>

Barn kan! Råkostsalat

Geitmyra matkultursenter for barn

Fargerik, frisk og veldig sunn mat!

Les mer >>

Barn kan! Rotgrønnsaker

Geitmyra matkultursenter for barn

Dette er en rett som helt fint kan gjøres klar dagen før

Les mer >>

Barn kan! Fiskeburger

Geitmyra matkultursenter for barn

Barn liker burgere!

Les mer >>

Barn kan! Minestronesuppe

Geitmyra matkultursenter for barn

Denne suppen kan du lage med alle mulige grønnsaker

Les mer >>

Barn kan! Gresskarsuppe med spisskummen og kokosmelk

Geitmyra matkultursenter for barn

Gresskar og kokosnøtt er to spennende råvarer for barna!

Les mer >>

Barn kan! Hjemmelaget pasta

Geitmyra matkultursenter for barn

Hjemmelaget pasta er mye lettere å lage enn man skulle tro

Les mer >>

Hva er kreativitet i barnehagen?

Kjell Simonsen

Masseproduksjon av halvfabrikater til jul og andre høytider har ingen ting med kreativitet å gjøre

Les mer >>

Økologisk mat i barnehagen

John Roald Pettersen

Det er mange gode grunner til å vurdere overgang til økologisk mat i barnehagen.

Les mer >>

Fra jord til bord

John Roald Pettersen

Hvor kommer potetene fra? Butikken, ja. Men før de kom dit? Og hva med melka, kjøttet og fisken?

Les mer >>

Har Fredrikstad kommune glemt førstespråkets betydning?

Anders Harald Andersen, Elin Sørum Skjeklesæter

Midlene som er tilgjengelige for oss står ikke i samsvar med oppgavene vi er pålagt å utføre

Les mer >>

Miljølære for barnehagefolk- del 3

Svanmerket

«Miljølære for barnehagefolk» er en serie artikler om miljøspørsmål for deg som jobber i barnehagen.

Les mer >>

Sats på de estetiske fagområdene!

Ingrid Grace Thorshaug

Ofte blir sang og musikk brukt til å styrke tallforståelse og språkutvikling både i skole og barnehage

Les mer >>

Barnehagens matpolitikk

Kjell Simonsen

Kvitt dere med "Grandiosakulturen" og skaff barnehagen en matkultur

Les mer >>

Plutselig ”oææh!” over alt!

Aina Solberg

De fleste av oss har opplevd magiske øyeblikk i barnehagen, men er det mulig at slike øyeblikk kan bli til måneder eller til og med år?

Les mer >>

Hvorfor kunst i barnehagen?

Høgskolelektor Ann-Hege Lorvik Waterhouse

Rammeplanen legger føringer for at barnehagen må la barn møte allsidige kunst og kulturuttrykk, men hva slags kunst skal barn møte?

Les mer >>

Økologisk mat i barnehagen

Økologisk.no

Her kan du laste ned et kompendie som gir en generell innføring i hva økologisk mat og bærekraftig kosthold er

Les mer >>

Sukkerfrie barnehager

Kjell Simonsen

Sunne rolige og harmoniske barn uten sukker?

Les mer >>

Like mange, flere eller færre – grunnlaget for talloppfatning

Camilla Björklund

Om å støtte de yngste barnas tallforståelse

Les mer >>

Spennende å lage språkesker selv

Trude Hoel

I mange barnehager blir det brukt språkesker i det tilrettelagte arbeidet med språkstimulering

Les mer >>

Begynnende regneferdigheter

Camilla Björklund

Hvordan kan man støtte de yngste barnas gryende forståelse for matematiske begreper?

Les mer >>

Mig. Mus.- Et magisk rom for meningsfull samhandling

Migrasjonspedagog Line Seim Mahler og Musikkterapeut Mette Thiedemann, Bydel Alna

I bydel Alna har de i mange år jobbet med et opplegg som kombinerer migrasjonspedagogikk og musikk. Opplegget heter Mig.Mus.

Les mer >>

Hvor mange tenner har en kråke?

Astrid Beate Madsen

Det er viktig å ta matematikken på alvor – og lov til å bruke humor for å gi barna matematisk forståelse, sier Gerd Åsta Bones.

Les mer >>

Hva bør barnet spise i barnehagen?

melk.no

Det er vanskelig å gi et enkelt svar på hva alle barn bør spise i barnehagen

Les mer >>

Lille Petter Edderkopp - en gang til!

Kari Thorkildsen Høgskolelektor i drama ved Høgskolen i Bergen

Hva legger en førskolelærer vekt på når hun eller han anvender drama med barn?

Les mer >>

Våre saltvannsfisker

Informasjonsbrosjyre

Her finner du en oversikt over våre saltvannsfisker.

Les mer >>
-->