Har du tatt kollegaen din i gode samspill den siste tida?
Aina WøienSpaltist i Barnehagefolk Aina Wøien fra Nærsnes kystbarnehage er opptatt av å løfte fram ansattes gode praksiser - også i en hektisk hverdag
Les mer >>Lekende inkludering
Birgitte Fjørtoft– Om lekens betydning for barn som strever med livet
Les mer >>Barn får tillit til voksne som leker
Birgitte FjørtoftDet kan virke som om barnehagebarna «fører protokoller» over hvilke ansatte som er lekne, og hvem som ikke er det. Skal vi ivareta barns rett til lek i praksis, kommer vi absolutt lengst med det første.
Les mer >>Kaotisk vannlek på kjøkkenet
Amalie EliassenKan barns lek «forstyrre» andre barn inn i leken (fra et voksenperspektiv)?
Les mer >>Vakt eller relasjoner
Henriette FigenschauHvordan skal man navigerer i spenningsfeltet mellom rutiner, relasjoner og arbeidsoppgaver?
Les mer >>Den voksne og rammeplanen
Sigurd AuklandHer er noen øvelser for å sikre at de voksne i barnehagen kontinuerlig arbeider med å utvikle gode relasjoner og stimulerer til fellesskap og medvirkning.
Les mer >>Hvordan skape en solsikker utelekeplass?
Kjell SimonsenBruk forsommeren til å gå igjennom barnehagens rutiner for solbeskyttelse
Les mer >>Digitalt barneblikk på naturen
John Roald PettersenHvordan kan digitale verktøy brukes som en ressurs i uterommet? Et prosjekt i Ila barnehage gav mange gode erfaringer – og to digitale barnehagepriser!
Les mer >>Lære språk og lære gjennom språk
Liv GjemsHvordan kan barnehagen støtte barn i å bruke språk i ulike aktiviteter?
Les mer >>Hverdagssamtalene – en viktig arena for barns læring
Liv GjemsHva slags type spørsmål stiller vi mest av i barnehagen?
Les mer >>Rapport: Barnehagemat
Forbrukerrådet, Kost og ernæringsforbundetNæring til liv, lek og læring
Les mer >>Slik lager vi julegaveverksted
John Roald PettersenDet er tid for julegaveverksted. Men dorullnissen har tatt fri i år. Hva lager vi da? Vi har hentet noen kreative ideer.
Les mer >>– Trenger hjelp til å forstå og håndtere følelser
May Britt DrugliSmå barn kommuniserer mye gjennom følelsesuttrykk. For å bli kjent med, og gradvis regulere følelsene sine, trenger de hjelp fra voksne, sier professor May Britt Drugli.
Les mer >>Kjærlighet er tålmodig
Nuria Oliu MoeRespekt, omsorg og kjærlighet til barn er ikke noe du kan legge vekk i slutten av uken. Det gjelder alltid.
Les mer >>Små barns læring i et mangfold av språk
John Roald PettersenHvordan tilegner små barn seg språk i det moderne samfunnet, hvor ny teknologi og flerkulturelle møter er viktige elementer? I Sverige har de undersøkt dette gjennom prosjektet Det magiske språket.
Les mer >>Bevegelsesglede og motorisk kompetanse
Merete Lund FastingSmå barn trenger å øve seg på helt grunnleggende bevegelser, slik som å krabbe, å gå, løpe, hoppe, hinke, slenge og kaste.
Les mer >>Ja, vi elsker livsgleden i leken!
Terje MelaasLivsglede, mestring og følelse av egenverdi er utvilsomt blant de stikkord som fremhever hva som er aller viktigst for barn i barnehagen
Les mer >>Når barn og foreldre opplever kriser og sorg i forbindelse med flukt og migrasjon
Av Målfrid Bleka ved Nasjonalt senter for flerkulturell opplæringHvordan barn opplever etableringsfasen i et nytt land, påvirkes i stor grad av familiens bakgrunn, og hvorfor de har forlatt hjemlandet. Likevel vil sorg og tap over det de har forlatt, være noe som er felles for de fleste.
Les mer >>Skal barnehagekunst kun behage?
Johanne Ilje-LienHvis personalets preferanser avgjør utvalg for barns kunsterfaringer, velger vi da kun det som behager?
Les mer >>Ordløse fellesskap
Johanne Ilje-LienDet finnes samtaler som ikke benytter seg av ord. Estetiske samtaler som utspiller seg i bevegelse og lyd mellom barnet, materiale og de(n) andre.
Les mer >>Avvisning er essensielt
Mona-Lisa AngellBarnehagen er det eneste stedet i verden der alle leker med alle.
Les mer >>Gode erfaringer med barnehagevandring
John Roald PettersenHvordan kan styreren se, støtte og utfordre sine pedagogiske ledere? I Jåttå barnehage har de prøvd ut «barnehagevandring» som observasjonsmetode.
Les mer >>Er det mange måter å være norsk på?
Fikria Akkouh, Rådgiver, Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring - NAFO Høgskolen i Oslo og AkershusDet kan se ut som barnehagen ikke makter å demonstrere at det er mange måter å være norsk på.
Les mer >>Barn av nyankomne flyktninger og asylsøkere
Fikria Akkouh, Rådgiver, Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring - NAFO Høgskolen i Oslo og AkershusBegynner i barnehagen. Hvordan kan nyankomne barn få en god tilvenning i barnehagen?
Les mer >>Kompetanseheving i barnehagen – Se hva vi fikk til!
Randi C. Anundsen, styrer Ahus barnehage 1, Kristin A. Sund, styrer i Ahus barnehage 3Gjennom ny kunnskap og innsikt ga mange uttrykk for faglig stolthet og større trygghet i arbeidet med barna.
Les mer >>Barnehage uten grenser
Tekst: Henning Larsen, Foto: Marianne Hellebø DisenEn av grunnpilarene i vårt pedagogiske arbeid er at vi ikke begrenser barnas naturopplevelser. Derfor har vi ingen gjerder.
Les mer >>Bildebok eller app? Lesing eller speling?
Ingeborg Mjør, førsteamanuensis i norsk ved Høgskolen i Bergen.Barnehagen må vere varsam med å svekke aktivitetar som krev aktivt språkleg barn-vaksen-samver.
Les mer >>Barnehagen er grunnmuren i barns utdanning
Liv GjemsEr innholdet i barnehagen endret at etter at barnehagen ble en del av utdanningsforløpet?
Les mer >>Samtalene i barnehagen
Liv GjemsHvordan støtte de yngste barnas deltakelse i samtaler?
Les mer >>Hvordan lærer barn språk?
Liv Gjems- og hvorfor er barnehagen så viktig på dette området?
Les mer >>Høytleserens pedagogiske renessanse
Marius HeimenHvordan arbeider barnehagens ansatte med bøker?
Les mer >>La være å øve på tall og bokstaver
Av Ingrid Pramling SamuelssonHøytlesing er kanskje den viktigste starten på leseprosessen.
Les mer >>Digital kompetanse i barnehagen
Marianne UndheimBruk av digitale verktøy og IKT i barnehagen er ikke et mål i seg selv, men et verktøy for å oppnå faglige mål.
Les mer >>Digitale verktøy i barnehagens hverdagsliv
Trude KyrkjebøImplementering av IKT i Fanatunet barnehage
Les mer >>Pedagogisk arbeid med iPad
Søren Gundelach, cand.pæd.pæd., chefkonsulent UdviklingsForumVerdifull læring i en bevisst bruk av iPad
Les mer >>Små barn - stort arbeid
Lasse Heyerdahl LarsenLEK OG LÆRING FOR DE YNGSTE
Les mer >>Samtale som demokrati
Margareta ÖhmanSnakker vi med barna eller snakker vi mest til dem?
Les mer >>15 viktige punkter om mat og måltider
John Roald PettersenHvilke prinsipper bør barnehagene følge når det gjelder mat og måltider?
Les mer >>App’er som pedagogiske hjelpemiddel-del 2
Kjell SimonsenDenne gangen tar vi for oss apper som kan bidra til språkutviklingen og ordforrådet
Les mer >>Anbefalt app
Kjell SimonsenSpennende og fargerike vrimletegninger ført i pennen av Kari Grosmann
Les mer >>Svar til “Sats på de estetiske fagene”
Biljana C. FredriksenÅ satse på de estetiske fagene er nødvendig for å møte barnas måter å være og lære på
Les mer >>Kast alle papirene
Kathrine Mathilde FagerengDenne artikkelen handler om språkkartlegging av minoritetsspråklige barn.
Les mer >>Ut på tur, aldri sur
Line ByeI denne artikkelen tar Line Bye et oppgjør med den norske turmentaliteten. Er det ok å mislike å gå på tur? Ta debatten her!
Les mer >>Foregangsbarnehage på trafikkoppdragelse
John Roald PettersenMomarka barnehage i Levanger er en foregangsbarnehage når det gjelder trafikkopplæring.
Les mer >>Barnehagens matpolitikk
Kjell SimonsenHar din barnehage et bevisst forhold til måltidet og hva som serveres?
Les mer >>Snakk om bildet 6 - Dukkekroken
Tekst: Morten Solheim, Foto: Klausine RøtnesHvordan brukes og tilrettelegges dukkekroken i barnehagene?
Les mer >>Snakk om bildet 5 - Gryende konflikt?
Tekst: Morten Solheim, Foto: Klausine RøtnesHvordan reagerer du på barns uenigheter?
Les mer >>Matematikkdidaktikk på småbarnsavdelingen
Camilla BjörklundHører matematikk hjemme på småbarnsavdelingen? Ja, høyeste grad, mener Camilla Björklund. I denne artikkelen forklarer hun hvorfor.
Les mer >>Om å spise opp maten sin
Morten SolheimEr det viktig at barna lærer seg å spise opp maten sin?
Les mer >>Samlingsstunden sett fra et nytt perspektiv
Nina GjervikI denne artikkelen belyser jeg samlingsstunden i barnehagen fra et annet perspektiv enn det rent pedagogiske.
Les mer >>Språktesting av treåringer avskaffes i Danmark!
Kjell SimonsenSkal vi språkteste våre treåringer?
Les mer >>Uterommet og språkutvikling
Ulla AlexanderssonBarn som har vanskeligheter med å konsentrere seg i et innemiljø får lettere utløp for sin kreativitet og energi når rommet utvides og flyttes ut.
Les mer >>Barneboka og språket
Trude HoelBarn lærer språk gjennom å bruke språk, gjennom deltakelse i sosiale og kulturelle praksiser hvor språk og handling har en funksjon sammen. Å samles rundt barneboka er en slik praksis.
Les mer >>Toddlerlydleker – et tverrfaglig prosjekt
Knut KvaranHvordan kan man la toddleren komme til lyden og leke med ulike lydkilder, istedet for at de voksne bringer lyden til toddleren?
Les mer >>Det digitale bildet som støtte for språket
Ulla AlexanderssonAll utvikling og læring skjer i samspill og kommunikasjon med omgivelsene
Les mer >>Skap et eget økosystem
Jenny LinanderI et helhetlig økosystem kan man se fotosyntesen, vannets kretsløp og mye mer
Les mer >>Om kunst- og kulturformidling i barnehagen
Ann-Hege Lorvik WaterhouseHvilken tradisjon har man i norske barnehager for kunst og kulturformidling? Hva mener vi med formidling av kunst og kultur?
Les mer >>Det pedagogiske innholdet i natur- og friluftsbarnehager
Emilie Foyn-BruunForfatteren ønsker med denne artikkelen å fokusere på naturbarnehagens indre liv og pedagogiske selvforståelse.
Les mer >>Hva skjer med læringsinnholdet?
Susanne ThulinOm hvordan førskolelærere og barn kommuniserer om et naturvitenskaplig fenomen.
Les mer >>Praksisfortellinger
Mirjam Dahl BergslandHvordan kan man bruke praksisfortellinger til å lære om og utvikle arbeidet i barnehagen?
Les mer >>Hvorfor skal vi lese for barn i barnehagen?
Trine SolstadBarnehagen skal bidra til at barn får et positivt forhold til tekst og bilde
Les mer >>Data i barnehagen . en masteroppgave
Marta SinnerudDenne oppgaven er en kartlegging av hvilken rolle IKT og digitale verktøy spiller i arbeid med barna i barnehagen.
Les mer >>Det digitale bildet som støtte til språkutviklingen
Ulla AlexanderssonDet digitale bildets muligheter i barnehagen er mange.
Les mer >>Lær om barns samspill ved bruk av video
Ulla AlexanderssonMed video som redskap får vi muligheter til å studere hverdagen helt uredigert.
Les mer >>Hvordan introdusere matematikk i små barns verden i barnehagen?
Ingrid Pramling SamuelssonLek og lær matematiske begreper på en naturlig måte i barnehagen
Les mer >>Strategier for å verne om og utvikle leken
Kjell SimonsenPeterson barnehage i Moss har utviklet noen strategier for å berike og ivareta leken i barnehagen
Les mer >>Mindre kjefting gir barn et bedre liv
John Roald PettersenBarn som ikke blir kjeftet på er mer åpne og tillitsfulle enn andre barn, de føler seg mer akseptert, og de får et mer positivt syn på livet.
Les mer >>