Hvordan gi barna økt handlingsrom og flere muligheter?
Birgitte FjørtoftBarnehagefolk har snakket med Mona Renolen og Marion Arntzen om kjønnsmangfold og hvordan ansatte i barnehagen kan jobbe for at barn ikke skal begrenses av tradisjonelle kjønnsnormer.
Les mer >>Regnbuefamiliene: Familier kommer i mange former og varianter
Birgitte FjørtoftI rammeplanen for barnehager står det at «barnehagen skal synliggjøre et mangfold av familieformer og sørge for at alle barn får sin familie speilet i barnehagen» (KD, 2017). Men hvordan ser familiemangfold i barnehagen ut? Barnehagefolk har snakket med Sunniva Jarmann om hva vi kan gjøre i praksis for å inkludere alle barn og deres familier.
Les mer >>Mer enn blått og hvitt
Johanne Ilje-LienUlikhet knyttet til hudtone kan være et tabubelagt tema i barnehagen. Kan det hende at vi nettopp opprettholder diskriminering når vi usynliggjøre den synlige forskjellen?
Les mer >>Du må stå for noe, ellers faller du for alt!
John Roald PettersenBarnehagene må vite hva de står for og styre virksomheten ut fra dette, mener Grete Helle og Tom Rune Fløgstad. De har skrevet to nye bøker om ledelse i verdistyrte barnehager.
Les mer >>Hvor ble det av Fröbel?
Liv Ingrid Fjellanger er høgskolelektor ved Høgskolen Stord/Haugesund., Annette K. Winje er høgskolelektor ved Høgskolen Stord/Haugesund.Vi ønsker økt fokus på viktigheten av barnehagefaglig kunnskap og kompetanse. Vår fagdisiplin bør bli mer aktive i offentlige utdanningsdebatter.
Les mer >>Å markere høytider i barnehagen
Geir WinjeVi bør lage et opplegg som ingen - verken Jehovas vitner, muslimer, humanetikere eller kristne - føler at de bør fritas fra.
Les mer >>Likestillingspedagogikk er en utfordring
John Roald PettersenVi har kommet et steg videre, ja. Men vi har langt igjen, mener Nina Rossholt. Likestilling er et krevende og utfordrende tema for barnehagen
Les mer >>Jente og gutt – likeverdige muligheter?
John Roald PettersenDa likestillingsprosjektet som tre barnehager i Molde gjennomførte fikk oppslag i lokalavisa, kom det en storm av usaklige kommentarer på nettforumet
Les mer >>Landsdekkende undervisningsopplegg om likestilling
John Roald PettersenBarnehager over hele landet skal få tilbud om kurs i praktisk likestillings- og likeverdsarbeid.
Les mer >>Lærte mye av likestillingsprosjekt
John Roald PettersenUtsikten barnehage ville finne ut om de gir like muligheter for jenter og gutter
Les mer >>En likestilt barnehage
Kjell SimonsenI en likestilt barnehage vil alle barn bli møtt på en likeverdig og respektfull måte
Les mer >>Likestilling 2014
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementetRegjeringens handlingsplan for likestilling mellom kjønnene
Les mer >>Dramatisk møte med kjønn og likestilling
Olga MyrvangArbeid med drama kan danne broer mellom barn og voksne og barn imellom
Les mer >>Bærekraftig utvikling et verdiperspektiv også i forming?
Ann-Hege Lorvik WaterhouseBærekraftig utvikling er noe som vi alle er mer eller mindre opptatt av. Men hva betyr egentlig bærekraftig utvikling?
Les mer >>Har førskolelærerutdanningen et tydelig danningsperspektiv?
Marianne WernerMed bakgrunn i endringene i barnehagelovens formålsparagraf diskuterer Marianne Werner her begrepet danning og den funksjonen dette har i praksisfeltet og førskolelærerutdanningen.
Les mer >>Klimasmarte tips til barnehagen
Jenny LinanderEn sjekkliste til klimasmarte tiltak du kan gjennomføre i din barnehage
Les mer >>Er det jentene som skal endres?
Bergljot ØsteråsHvordan ivaretas likestllingsarbeidet i barnehagene?
Les mer >>Kristendommen beskrevet ut fra Religionens sju dimensjoner
Birgitte LerheimKristendommen er en snart to tusen år gammel religion som oppsto i Midtøsten og har spredt seg til hele verden
Les mer >>Innføring i Islam for barn
Lena LarsenEn kort og enkel innføring i islam beregnet for skolebarn
Les mer >>Nokre ting om filosofi i barnehagen
Steinar BøyumForfatteren stiller (og besvarer) noen grunnleggende spørsmål rundt filosofi i barnehagen.
Les mer >>Masteroppgave: Om etikk
Elin HolthI denne masteroppgaven tar Masterstudent Elin Holth for seg etikk i forhold til barnehageyrket. Den er både nyttig og interessant for barnehageansatte.
Les mer >>Å jobbe med verdigrunnlag i barnehagen
Trond KristoffersenVerdigrunnlaget i barnehagen danner grunnlaget for alt arbeidet som gjøres. Å jobbe med verdier er ikke så enkelt.
Les mer >>Vi trenger ikke tid til refleksjon – vi trenger mot!
Trond KristoffersenRefleksjon er kanskje pedagogens viktigste verktøy, men mange sier de mangler tid til refleksjon.
Les mer >>Metode for å jobbe seg fram til et verdigrunnlag
BarnehageforumÅ ha et felles utalt verigrunnlag å arbeide ut i fra, gjør at personalet i barnehagen lettere føler en tilhørighet
Les mer >>