Rom for barns egne initiativ
John Roald PettersenDersom vi skal ta barns medvirkning på alvor, må det være en god balanse mellom vokseninitierte og barneinitierte aktiviteter i barnehagens innhold, mener Monica Seland.
Les mer >>Hvordan fremme medvirkning i barnehagen?
Silje Husby, student«Personalets holdninger, etiske bevissthet og evne til selvinnsikt vil være avgjørende for i hvilken grad man lar barna medvirke».
Les mer >>Hvem får snakke hvor?
Kristina Henkel og Marie TomicicPå skolen bruker læreren 2/3 av taletiden i klasserommet. Av den resterende tiden får gutter 2/3 og jentene 1/3
Les mer >>Barns medvirkning forutsetter gode relasjoner
Kjell SimonsenMaurtua barnehage - om hvordan barns rett til medvirkning påvirker arbeidet i barnehagen
Les mer >>Barns rettigheter: øvelse 2
Fanny Davidsson och Cecilia KullanderDette er en praktisk øvelse til arbeidet med menneskerettigheter i barnehagen
Les mer >>Barns rettigheter: øvelse 1
Fanny Davidsson og Cecilia KullanderDette er en praktisk øvelse til arbeidet med menneskerettigheter i barnehagen
Les mer >>Barns rettigheter
Fanny Davidsson og Cecilia KullanderDenne artikkelserien gir deg et godt verktøy for å kunne arbeide med menneskerettigheter i barnehagen
Les mer >>Kvalitet, medvirkning og etikk
Nina WingerOm forholdet mellom barns medvirkning, voksenrollen og kvalitetsdebatten.
Les mer >>Når barna staker ut kursen
Tekst og bilder: Täppans förskolaEn beskrivelse av et prosjekt som ble styrt av barnas initiativ
Les mer >>Barns medvirkning – et spørsmål om identitet
Ingrid Pramling SamuelssonHvordan arbeider dere med medvirkning når barn har forskjellig språk og kulturbakgrunn?
Les mer >>Barns bidrag til kvalitet i barnehagen
Frode SøbstadHva er barnehagekvalitet? Det er mange tilnærminger å velge mellom dersom vi vil prøve å besvare dette spørsmålet
Les mer >>Barns medvirkning utfordrer
Ellen MorbergJeg tror det er lett å undervurdere hvor omfattende det er å ta barnas medvirkning på alvor, og jeg synes at diskusjonene er vanskelig å føre. Hva gjør barns medvirkning med meg som voksen?
Les mer >>Barns medvirkning - En pedagogisk praksis
Lisbeth BjerkeÅ gi barn medvirkning i barnehagen er ikke det samme som å la barna velge fritt og la dem gjøre som de vil.
Les mer >>Hvorfor skal vi høre på barns meninger?
Miriam AkerøNår får unger egne meninger? Hvilken kompetanse kreves av voksne lyttere?
Les mer >>