Barnehageforum - Blir man ikke sett er man ingenting

Endring er nødvendig, men kan skape motstand. Slik endringsmotstand skal man verdsette, mener Pia Katarina Halvorsen.

ANNONSE

Pia Katarina Halvorsen er daglig leder i Den blå appelsin Kanvas-barnehage, og har vært gjennom en lederutdanning der hun skrev en oppgave om «å få alle med» i endringsprosesser.

 

- Hvorfor du valgte det temaet?

- Jeg valgte å skrive om endring fordi jeg ser på endring som en kompleks, nødvendig og interessant øvelse. Det er utenkelig at en organisasjon kan overleve   uten å endre seg fra tid til annen. Det gjelder også barnehagene. Endring kan skape motstand og kan også fremkalle sterke følelser hos de ansatte. Endringsmotstand skal man verdsette og klarer man å omsette det riktig så vil det være verdifullt for organisasjonen.

 

Menneskelige faktorer

Når man planlegger endringer er det lett å fokusere på formelle og strukturelle faktorer, sier Pia. Samtidig er det viktig å være seg bevisst at endring også har noen menneskelige og sosiale faktorer. Dette kan for eksempel være organisasjonskultur, grupperinger, maktforhold.

- I planlegging av endringer bør man også ta disse faktorene i betraktning og lage     en plan for hvordan man skal møte disse sosiale og emosjonelle faktorene. I Kanvas hadde vi akkurat på det tidspunktet vært igjennom en endringsprosess der vi gikk opp til 50 % barnehagelærere. Det var naturlig for meg å se nærmere på   akkurat denne endringen med utgangspunkt i slike faktorer. En kollega hadde året   før skrevet en oppgave med utgangspunkt i barnehagelærernes opplevelse av   prosessen. Jeg valgte å fokusere på assistentene og fagarbeidernes opplevelse. Jeg var nysgjerrig på hvilke tanker de hadde om å ikke lenger være i flertall, i hvilken grad de følte seg inkluderte i endringsprosessen og om endringen påvirket deres sosiale identitet.

 

En «pluss-endring»?

Økt andel barnehagelærere sprang ut av diskusjoner om kvalitet og kompetanse i barnehagen. Både Pia og andre i organisasjonen så det som en "pluss-endring", altså noe som var bra for barnehagene.

- Men jeg var også interessert i om alle i barnehagene så på dette som et gode. Det viste seg at ikke alle gjorde det. Naturlig nok, vil jeg si. Man kan både møte reell motstand, i form av direkte motarbeidelse, men også risikere at ansatte tar en passiv rolle. Begge deler krever handling fra ledelsen. Jeg så også nærmere på sosial kategorisering og sosial identitet, nærmere bestemt i hvilken grad organisasjonen klarte å skape mening og tilhørighet hos assistenter og fagarbeidere. Tilhørighet er både viktig for oss mennesker og det er viktig for organisasjonen for å lykkes med endringer. 
 

- Under Lederforum 2020 skal du snakke om hva lederne gjøre for å hindre negative konsekvenser, og for å ivareta gruppetilhørighet, deltagelse og engasjement? Hva vil det handle om?
 

- Det er forholdsvis enkle grep som kan hindre negative konsekvenser og bidra til en konstruktiv og vellykket endringsprosess. Målet er ikke å fjerne motstanden men å bruke den på en måte som både gagner organisasjonen og samtidig ivaretar de menneskelige og sosiale behovene i organisasjonen. Det er tross alt menneskene i organisasjonen som skal sørge for endringen, sier Pia Katarina Halvorsen.

Narsissistiske ledere framstår som gode – men det er de ikke!

Narsissistiske ledere har selvtillit, er autoritære og tar ofte styringen over en gruppe

Les mer >>

Lederen har ordet!

Rettferdighet og samsvar mellom ord og handling er viktig for meg

Les mer >>

Spilleregler for konflikthåndtering

For å unngå energikrevende lite nyttige konflikter, kan det være smart å lage seg en plan for hvordan dere skal takle konflikter i din barnehage.

Les mer >>

Hvordan håndtere sykefraværssamtalen?

Jo tidligere arbeidsgiveren og arbeidstakeren samarbeider om tiltak for å komme tilbake i arbeid, desto større er sjansen for at den sykmeldte kommer raskere tilbake

Les mer >>

Konflikter – en kilde til vekst og utvikling!

Så fint at denne konflikten kom, ellers hadde jeg ikke fått mulighet til å lære dette!

Les mer >>

Lederen har ordet!

”Årøyhaugen – der alle stjerner får glitre” er en visjon helt etter mitt hjerte sier Bodil.

Les mer >>

Hvordan gå fram når du skal gi kritikk til sjefen?

Å gi kritikk til sin egen sjef krever både mot, overveielser og forberedelse. Men det er mulig å gjøre dette på en måte som fører til endring på det området du er misfornøyd med.

Les mer >>

Improvisasjon – lederverktøyet du aldri vil legge fra deg!

Du har helt sikkert sett dem, og du er kanskje en selv – En super kollega. En kollega som alltid leverer i tide, kommer tidsnok på jobben, er kompetent til å utføre jobben hen er satt til og som du kan stole på at gjør det som er avtalt.

Les mer >>

Ny som leder i barnehagen - del 2

En informasjonsperm til nye medarbeidere og vikarer bidrar til å gjøre hverdagen enklere

Les mer >>