Barnehageforum - 10 setninger en leder bør unngå å bruke

Det skal ikke komme mange uheldige formuleringer ut av din munn før de skader lederskapet ditt og dine ansatte begynner å se seg om etter en ny jobb. Les hvilke ti setninger du ikke må si som leder.

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Hvordan takle konfliktsituasjoner på en god måte?

Det er vanskelig å holde seg rolig når det er en konflikt på gang. Men ledelse innebærer ofte konflikter, og ansvaret for god konflikthåndtering ligger hos deg. Her er noen tips du kan bruke når du kjenner irritasjonen boble.

Les mer >>

Spilleregler for konflikthåndtering

For å unngå energikrevende lite nyttige konflikter, kan det være smart å lage seg en plan for hvordan dere skal takle konflikter i din barnehage.

Les mer >>

Derfor er ydmyke ledere de beste

Les mer >>

Må stille krav til pedagogisk ledelse

Det er uheldig dersom avstanden mellom styrer og pedagogisk leder blir større.

Les mer >>

Når hersketeknikker ødelegger den gode dialogen

Har du noen ganger fått høre: «Kjære gode deg, nå vet du nok ikke helt hva du snakker om». Kanskje har du også blitt utsatt for himlende øyne og ironiske kommentarer? Hvordan gjennomskuer, avslører og møter du hersketeknikker og bølleatferd? Heldigvis finnes det flere konkrete ting du kan gjøre dersom du er utsatt for det selv eller opplever at andre blir det.

Les mer >>

Lederadferd som motiverer mer enn lønn og bonus

Mange medarbeidere motiveres ikke av lønnsforhøyelse og bonusordninger. De vil har meningsfulle oppgaver og medbestemmelse.

Les mer >>

Ord du som leder bør unngå å bruke

Som leder vil dine ord veie tungt, det er derfor viktig å bære bevisst hvordan noen av ordene vi omgir oss med kan virke på dine medarbeidere

Les mer >>

Hvordan håndtere medarbeidernes bekymringer i en vanskelig tid?

Hvordan kommuniserer du med dine medarbeidere i denne koronatiden? Hvis de ikke blir informert og forstår hva som skjer, vil de bli mer bekymret. Dette kan på sikt føre til stressymptomer.

Les mer >>

Elleve e-postregler

Lag deg noen kjøreregler for hvordan du skal behandle e-post

Les mer >>