Glemt passord
Vi har lett for å planlegge naturopplevelser for barn i form av nokså lange turer i skog, mark, fjell og fjære. Men de aller største og mest dramatiske møtene med naturen kan du sørge for inne på skolens område.
Dette prosjektet kan først synes vanskelig, men når ungene skjønner prinsippet bak "pop-opp"-kort, kan de lage slike kort helt selv. Det finnes mange varianter her også.
Er malingen tykk kan den tynnes med vann
Svanhilds reise er en aktivitetspakke laget til barnehager som gjør det enkelt og morsomt å lære barna om natur og miljø
Med krepp-papir og litt klipping, kan barna lage de flotteste kulepenner. Man kan selvfølgelig bruke annet papir også.
Sett ditt personlige preg på lampene i barnehagen, hjemme eller på hytta
Gjør leken til en kraft i personalets praksis – med foredrag, refleksjonsoppgaver og praktiske verktøy.
Hverdagens språkarbeid
Bergen satser på språk
Å kartlegge språkmiljøet
To gode arbeidsmåter
En studie om naturens effekt på barnas språk, viser at det gror bedre i naturen
Hvordan kan barnehagen støtte barn i å bruke språk i ulike aktiviteter?
Det er forsket mye i forhold til barn når det gjelder språkutvikling og atferd hver for seg, men det er forsket langt mindre på sammenhengen mellom språk mestring og mestring av sosialt samspill spesielt i forhold til førskolebarn.
Her får du et lite tips på hvordan språkstimulering i hverdagen kan forsterkes med enkle virkemidler.
I denne fagoppgaven diskuterer studentene hvordan små barns språk blir kommunisert til den voksne i barnehagen gjennom bevegelser og kroppsuttrykk.
Hva gjør man når barnet ikke begynner å snakke eller har en forsinket språkutvikling?
- og hvorfor er barnehagen så viktig på dette området?
Dette planleggingsskjemaet er hentet fra "Ås kommunes idehefte for rammeplanen". Det er en enkel og nyttig måte å skaffe en oversikt over hva barna lærer av et opplegg rundt 17. mai.
Språk skal bygges! Barna og personalet er språksnekkerne. Snakkepakken er verktøykassen!
Har vi kommet dit at det faktisk har blitt for mye fokus på språk og språklæring i barnehagen?