Er språkstimulering barnehagens viktigste oppgave?
Artikkelserie: Språk
Språkarbeid i barnehagen I
Hverdagens språkarbeid
Les mer >>Språkarbeid i barnehagen II
Bergen satser på språk
Les mer >>Språkarbeid i barnehagen III
Å kartlegge språkmiljøet
Les mer >>Språkarbeid i barnehagen IIII
To gode arbeidsmåter
Les mer >>Bedre vilkår for språkutvikling i naturen
En studie om naturens effekt på barnas språk, viser at det gror bedre i naturen
Les mer >>Lære språk og lære gjennom språk
Hvordan kan barnehagen støtte barn i å bruke språk i ulike aktiviteter?
Les mer >>Sammenheng mellom språk og atferd?
Det er forsket mye i forhold til barn når det gjelder språkutvikling og atferd hver for seg, men det er forsket langt mindre på sammenhengen mellom språk mestring og mestring av sosialt samspill spesielt i forhold til førskolebarn.
Les mer >>Rapport - kartlegging av språk
Helsestasjonene i landet skal språkteste alle 2 og 4 åringer. Dette er rapporten som dannet grunnlaget for denne beslutningen
Les mer >>Språk- og begrepsutvikling gjennom hverdagsaktiviteter
Her får du et lite tips på hvordan språkstimulering i hverdagen kan forsterkes med enkle virkemidler.
Les mer >>Språk i bevegelse
I denne fagoppgaven diskuterer studentene hvordan små barns språk blir kommunisert til den voksne i barnehagen gjennom bevegelser og kroppsuttrykk.
Les mer >>Babykommunikasjon med tegn gir bedre språk
Hva gjør man når barnet ikke begynner å snakke eller har en forsinket språkutvikling?
Les mer >>Hvordan lærer barn språk?
- og hvorfor er barnehagen så viktig på dette området?
Les mer >>Planleggingskjema 17. mai
Dette planleggingsskjemaet er hentet fra "Ås kommunes idehefte for rammeplanen". Det er en enkel og nyttig måte å skaffe en oversikt over hva barna lærer av et opplegg rundt 17. mai.
Les mer >>Snakkepakken - et pedagogisk verktøy
Språk skal bygges! Barna og personalet er språksnekkerne. Snakkepakken er verktøykassen!
Les mer >>