logo
logo logo
  • Hjem
  • Pedagogikk
    • Rammeplan
    • Spes.ped.
    • Teoretikere
    • Omsorg, lek og læring
    • Migped
    • Samspill og kommunikasjon
    • Barns utvikling
  • Ledelse
  • Barn og helse
    • Førstehjelp
    • Smittsomme sykdommer
    • Forebyggende tiltak
    • Skriv til foreldre
    • Andre tilstander
    • Annet helsestoff
  • Idebank
    • Kommunikasjon, språk og tekst
    • Kropp, bevegelse og helse
    • Kunst, kultur og kreativitet
    • Natur, miljø og teknikk
    • Etikk, religion og filosofi
    • Nærmiljø og samfunn
    • Antall, rom og form
  • Tema
    • Barnevern
    • Barns medvirkning
    • De minste barna
    • Den viktige leken
    • Følelsesskolen
    • IKT i barnehagen
    • Juleforberedelser
    • Kunstfag
    • Ledelse
    • Mat i barnehagen
    • Matematikk i barnehagen
    • Matglede i barnehagen
    • Ny i barnehagen
    • Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøtet
    • Rekruttering
    • Samlingsstund
    • Sommer i barnehagen
    • Språk
    • Temaheftene til rammeplanen
  • Verktøy
    • Mobbing i barnehagen
    • Skiaktiviteter
    • Følelseskolen
    • Profesjonelt relasjonsarbeid
    • Relasjonsbasert ledelse
  • Kurs
  • Bli medlem
  • Glemt passord

    Bli medlem

Språkarbeid i barnehagen II

  • John Roald Pettersen
  • 03.03.2014

Bergen satser på språk

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Flere artikler innen Språk

Det er dette som er verden!

Barnehagen vår er en liten verden befolket av små og store mennesker.

Barnehagen er grunnmuren i barns utdanning

Er innholdet i barnehagen endret at etter at barnehagen ble en del av utdanningsforløpet?

Hverdagssamtalene – en viktig arena for barns læring

Hva slags type spørsmål stiller vi mest av i barnehagen?

Lære språk og lære gjennom språk

Hvordan kan barnehagen støtte barn i å bruke språk i ulike aktiviteter?

Samtalene i barnehagen

Hvordan støtte de yngste barnas deltakelse i samtaler?

Hvordan lærer barn språk

- og hvorfor er barnehagen så viktig på dette området?

Barneboka og språket

Barn lærer språk gjennom å bruke språk, gjennom deltakelse i sosiale og kulturelle praksiser hvor språk og handling har en funksjon sammen. Å samles rundt barneboka er en slik praksis.

Les mer >>

Kultur for lesing

Kultur for lesing i barnehagen handler for mange av oss om hvordan lesing er tatt opp som tema i planer som gjelder for barnehagen.

Les mer >>

Hvordan lærer barn språk

- og hvorfor er barnehagen så viktig på dette området?

Les mer >>

Lære språk og lære gjennom språk

Hvordan kan barnehagen støtte barn i å bruke språk i ulike aktiviteter?

Les mer >>

Språkarbeid i barnehagen III

Å kartlegge språkmiljøet

Les mer >>

Samtalene i barnehagen

Hvordan støtte de yngste barnas deltakelse i samtaler?

Les mer >>

Språkarbeid i barnehagen I

Hverdagens språkarbeid

Les mer >>

Det er dette som er verden!

Barnehagen vår er en liten verden befolket av små og store mennesker.

Les mer >>

Hvilke utfordringer kan barn med spesifikke språkvansker få i rollelek?

Dette er en høyst interessant oppgave om sammenhengen mellom språkvansker og rollelek.

Les mer >>

Barnehageforum © 2019