Les også
Sandkassa: Fra ørken til oase
Ingen barnehager tør å lage en lekeplass uten sandkasse. Lek i sand hører barndommen til.
Piaget mot Vygotskij – Barns private tale
Denne artikkelen tar for seg noen av forskjellene på Piaget og Vygotskys syn på barn
Les mer >>Judith Butler
Ifølge Butler handler vi ikke på bestemte måter fordi vi føler oss som kvinner eller menn, men føler oss som kvinner eller menn fordi vi handler på bestemte måter. Hva kan det bety for barnehagepedagogikken?
Les mer >>Gayatri Chakravorty Spivak
Spivaks tekster retter fokus mot undervisning, utdanning, sosial klasse, migrasjon, flukt, feminisme, antirasisme, ideologi og makt, både i historien og i moderne kultur.
Les mer >>Bruno Latour
Hva kan skje med vår barnehagepedagogiske tenkning om vi tenker at tingene eller teknologiene virker inn på menneskers handlinger i like stor grad som menneskene utvikler og påvirker dem?
Les mer >>John Dewey - den (post-) moderne pedagogikkens far?
Artikkelen er ment som en kort innvielse i John Deweys liv og virke som filosof og pedagog.
Les mer >>Karen Barad
Vi mennesker har satt oss over alt annet levende og ikke levende for lenge. Det kan Karen Barad og posthumanistiske perspektiver hjelpe oss med å gjøre noe med.
Les mer >>Vygotskij – en kort innføring
Vygoskijs teori ble på grunn av forholdet mellom vesten og Sovjetunionen kjent først i nyere tid
Les mer >>Pierre Bourdieu
«Det er ikke den enkelte som har valgt prinsippene for sine valg», skriver Pierre Bourdieu i boken Meditasjoner. Hans teorier kan blant annet hjelpe oss med å problematisere forholdet mellom teori og praksis.
Les mer >>Om Rudolf Steiner
Her finner du en innføring i tankene bak Steinerpedagogikken slik Rudolf Steiner utformet den.
Les mer >>