– Flere barnehagelærere i barnehagen er en sak profesjonen og fagforeningen har sloss for i mange tiår. Derfor er det svært gledelig at vi nå, for første gang, ser ut til å ha fått politisk gjennomslag for det. Men det gir samtidig noen utfordringer. Hvordan skal barnehagene bruke den nye ressursen, til beste for barna? Og hva blir styrers oppgaver oppi dette? spør Morten Solheim, seniorrådgiver i Utdanningsforbundet.
– Utdanningsforbundet sier i sin høringsuttalelse at forslaget til skjerpet pedagognorm er et viktig steg i riktig retning, men at forslaget ikke går langt nok. Forbundet er uenig i at normen skal gjelde for barnehagen som helhet, noe som vil kunne føre til at enkelte barn må "dele" sin pedagogiske leder/barnehagelærer med et større antall barn enn hva normen tilsier.
– Utdanningsforbundets mål er at minst 50 % av de ansatte, som er i direkte arbeid med barn, skal ha barnehagelærerutdanning. Derfor har vi foreslått et lovkrav i tråd med Øie-utvalgets innstilling fra 2012. Departementet foreslår en mindre ambisiøs norm, som vil gi rundt 44 % barnehagelærere.
– Hva gir medlemmene hos dere uttrykk for, hva tenker de om de foreslåtte endringene?
– Jeg kan ikke gi noe enhetlig svar på vegne av alle medlemmene i Utdanningsforbundet, men i all hovedsak ser barnehagelærerne ut til å være svært positive til en styrket barnehagelærernorm.
Mange skulle nok ønske seg en ytterligere styrket norm, og ikke minst en lovhjemmel knyttet til gruppestørrelse. Viktige spørsmål som må stilles når en ny norm skal innfases, er eksempelvis hvordan vi kan sikre at barnegruppene ikke blir for store, og hvordan vi kan sørge for at alle barn møter flere barnehagelærere. For Utdanningsforbundets del er det også viktig å diskutere hvordan fremtidige arbeidstidsordninger kan se ut når en ny barnehagelærernorm er på plass.
– Et viktig prinsipp Utdanningsforbundet har pekt på er at ett ekstra barn utover lovbestemt gruppestørrelse må utløse en hel nye barnehagelærerstilling, ikke bare en viss økning i prosent. KD foreslår gruppestørrelse på 14 og 7 barn, over og under tre år, mens vi går inn for 12 og 6 barn, sier Solheim. – Vi står ovenfor en viktig historisk begivenhet: Barnehagene kan for første gang på mange tiår få en styrket barnehagelærernorm. Det er flott. Likevel er det slik at selv om noe reguleres på sentralt nivå, står det fortsatt igjen en del ting som må løses i den enkelte barnehage.
– Ikke minst derfor er det også så viktig at alle ledere i barnehagene går inn i de diskusjonene vi nå står ovenfor, at de som har erfaringer med flere barnehagelærere deler disse, og at vi etter hvert får tydelige alternativer vi kan drøfte. Samtalen vi skal ha under Lederforum, og de andre innslagene der, vil forhåpentligvis være et bidrag til dette, sier Morten Solheim.
Les også
Hvordan gi kritikk til sjefen
Deter viktig at kritikk til sjefen fører til bedring, det er derfor lurt å tenke gjennom hvordan den skal gis
Les mer >>Viktige spørsmål før endringsprosesser igangsettes
Hvilken visjon står bak endringene? Hvilke utfordringer vil vi møte? Denne artikkelen presenterer 11 fokusområder, som er avgjørende i ledelse og kommunikasjon av en organisasjon som skal gjennom endringsprosesser.
Les mer >>Blir man ikke sett er man ingenting
Endring er nødvendig, men kan skape motstand. Slik endringsmotstand skal man verdsette, mener Pia Katarina Halvorsen.
Les mer >>Kan barnehageeier pålegge kveldsmøter?
Når man driver barnehage er det jevnlig behov for at ansatte deltar i møter på kveldstid.
Les mer >>Lederen har ordet!
Rettferdighet og samsvar mellom ord og handling er viktig for meg
Les mer >>Tre egenskaper verdsettes høyt!
Når man spør medarbeidere om hvilke egenskaper de setter høyest hos sin leder er det positiv innstilling som trekkes fram som viktigst.
Les mer >>