logo
logo logo
  • Pedagogikk
    • Rammeplan
    • Spes.ped.
    • Teoretikere
    • Omsorg, lek og læring
    • Migped
    • Samspill og kommunikasjon
    • Barns utvikling
  • Ledelse
  • Barn og helse
    • Førstehjelp
    • Smittsomme sykdommer
    • Forebyggende tiltak
    • Skriv til foreldre
    • Andre tilstander
    • Annet helsestoff
    • Smittevern
  • Idebank
    • Kommunikasjon, språk og tekst
    • Kropp, bevegelse og helse
    • Kunst, kultur og kreativitet
    • Natur, miljø og teknikk
    • Etikk, religion og filosofi
    • Nærmiljø og samfunn
    • Antall, rom og form
  • Tema
    • Agenda
    • Barnehagefolk - zoomsamtaler
    • Barnevern
    • Barns medvirkning
    • De minste barna
    • Den viktige leken
    • Følelsesskolen
    • Hjemmebarnehage - intervjuer
    • IKT i barnehagen
    • Juleforberedelser
    • Kunstfag
    • Ledelse
    • Matematikk i barnehagen
    • Matglede i barnehagen
    • Ny i barnehagen
    • Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøtet
    • Rekruttering
    • Samlingsstund
    • Språk
    • Temaheftene til rammeplanen
  • Verktøy
    • Munch i barnehagen
    • Aktive foreldremøter
    • Personalmøte - Rammeplan - Barns trivsel
    • Personalmøte - Rammeplan - Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøte - Rammeplan - Barns medvirkning
    • Ulik alder -ulike behov
    • Personalmøte - Rammeplan - Pedagogisk virksomhet
    • Personalmøte - Rammeplan - formål, verdier og syn på barn
    • Mobbing i barnehagen
    • Relasjonsbasert ledelse
    • Velkommen til barnehagen
    • Profesjonelt relasjonsarbeid
    • Følelseskolen
    • Skiaktiviteter
  • Kurs
  • Digital kursbase
  • Podcast
  • Bli medlem
  • Glemt passord

    Bli medlem

Fonologiske strategier

  • Trond Kristoffersen
  • 15.08.2006

Hva er bakgrunnen for småbarns babyspråk? Er det riktig av voksne å svare med babyspråk?

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Les også

Litt om blinde og svaksynte barn i barnehage

Å ha et sterkt svaksynt eller blindt barn i barnegruppen gir noen utfordringer. Her skriver Tone Rebbestad om hvordan du kan legge forholdene til rette for barnet

Følelsesskolen: Flere verktøy til følelsen sint

I denne artikkelen gir Maria-Pia Gottberg deg mange konkrete øvelser for følelsen sint.

En mangfoldig barnehage

I denne studentoppgaven problematiseres mangfoldsbegrepet.

Barnehagens matpolitikk

Kvitt dere med "Grandiosakulturen" og skaff barnehagen en matkultur

Norsk språktrening for minoritetsspråklige 4 og 5 åringer

Denne rapporten fra tidligere Bjerke bydel i Oslo inneholder mye nyttig i forhold til arbeidet med norsktrening for tospråklige barn.

Karen Barad

Vi mennesker har satt oss over alt annet levende og ikke levende for lenge. Det kan Karen Barad og posthumanistiske perspektiver hjelpe oss med å gjøre noe med.

Stress smitter

Jesper Juul skriver om stress i A-magasinet. Dette er del to av tre. Barn blir bare stresset hvis hele familien er det.

Les mer >>

Skitne barn blir oversett i barnehagen

Skitne barn med irriterende foreldre får mindre omsorg og mer kjeft en andre

Les mer >>

Det pedagogiske innholdet i natur- og friluftsbarnehager

Forfatteren ønsker med denne artikkelen å fokusere på naturbarnehagens indre liv og pedagogiske selvforståelse.

Les mer >>

Fornemmelser for jul - tanker om førjulstid i barnehagen

Hvordan legge til rette for en førjulstid som inkluderer?

Les mer >>

Anbefalt app

Spennende og fargerike vrimletegninger ført i pennen av Kari Grosmann

Les mer >>

Gutter og jenter blir forskjellsbehandlet

Gutter blir oftere hjulpet med påkledning, og de får oftere kjeft

Les mer >>

Barnehageforum © 2021