Som leder bør du veie dine ord på en gullvekt

Din posisjon gir dine ord mer tyngde, og du bør derfor være ekstra oppmerksom. Det er ikke alltid dine gode hensikter blir så godt mottatt som du hadde tenkt.

Misforståelser er en av de vanligste kilder til konflikter. Og misforståelser oppstar lett når vi er uvørne med valg av ord. Noen ord er spesielt ømtålelige, skriver www.chef.se.

Når du befinner deg i rollen som leder skal du være spesielt oppmerksom på hvilken effekt små ord kan ha for din framtoning. Hvis du vil blir mer tydelig i din kommunikasjon, prøv å unngå disse syv ordene:

Ikke


Når du kommuniserer med andre, er det en god ide å fokusere på det du vil ha. Si for eksempel, ”Jeg vil gjerne at du leverer innen deadline neste gang” i stedet for å si ”Jeg vil ikke at du er forsinket med oppgavene neste gang”
Uten ”ikke” framstår din oppfordring mer positiv og det virker mer innbydende på dine medarbeidere, da oppfordring har en mer motiverende effekt enn korreksjon og befaling.
Men
Hvis du setter sammen to setninger med det uskyldige ordet ”men”, eliminerer du oftest betydningen av den første setningen. For eksempel: ”Jeg synes at du har skrevet en veldig god rapport, men for å få poengene tydeligere fram, kan den godt kuttes ned til det halve”.
Ved å la det positive etterfølges av noe negativt, vil budskapet bli tatt i mot negativt – uansett din positive og vennlige intensjon. Vær derfor oppmerksom på ditt bruk av ordet ”men”, og bruk det ikke hvis din hensikt er å rose medarbeideren.

Man


Bruk ”jeg” i stedet for det vage og upersonlige ”man”. Ved å bruke ”jeg” viser du at du tør å stå ved dine utsagn og ta ansvar. Det er for eksempel stor forskjell på å si ”slik gjør man jo fordi…” og ”slik gjør jeg fordi…”.
Den siste setningen er handlingsorientert og gir uttrykk for personlig kraft, mens bruken av ”man” skaper en distanse mellom deg selv og det du sier eller vil gjøre.

Aldri/alltid


Ordene aldrig/alltid legger opp til generalisering, hvis du bruker de for ofte. I stedet for å virke forsterkende kan for mange av denne type generalisering, få deg til å virke lite troverdig og vag i dine uttalelser. For eksempel: Hvis en medarbeider er kommet for sent et par ganger og du sier; Kurt kommer aldri tidsnok, kan det fort oppstå dårlig stemning. Du kan også fort komme til å starte selvoppfyllende profetier ved å uttale: ”Det går alltid galt, når vi har det travelt”.

Kanskje


Kanskje du kjenner til noen som ikke er helt sikre i sin sak. Deres setninger handler kanskje om noe meget viktig, men kanskje vet de ikke helt hvordan de skal få sakt det – for kanskje er det ikke helt riktig…
For mange ”kanskje” er i dine setninger får deg til å framstå utydelig eller usikker. Hvis du unnlater å bruke ”kanskje’erne” framstår du mer sikker i din sak, og dine argumenter får større gjennomslagskraft.

Skal


Hvis du vil høres litt mindre kommanderende ut, så prøv om du kan bytte ut ”skal” med ”vil”. Det viser at det er vilje bak som gjør dine ønsker handlingsorienterte framfor befalende og regeldannede.
For eksempel, kan du si; ”Jeg vil gjerne ta den oppgaven” i stedet for ”Jeg skal ta den oppgaven”.

Prøve


I likhet med orden ”kanskje” utstråler ”prøve” usikkerhet. Ved å bruke ordet ”prøve” viser du at du ikke er helt sikker på om du eller dine medarbeidere lykkes med deres prosjekter. Formuler i stedet mål med ”vil”. Da framstår dine mål mer handlekraftige og troverdige.
Du kan si ”Jeg vil få det til å fungere” i stedet for ”jeg prøver å få det til å fungere”.

Avslutningsvis er det verdt å påpeke at det du sier alltid bør stemme overens med ditt kroppsspråk.

Kilde: Lederweb.dk

Lederen har ordet!

Jeg bruker mest tid på personalarbeid og dokumentasjon i forhold til HMS arbeidet

Les mer >>

Den vanskelige samtalen

Som leder vil du oppleve situasjoner som gjør at du må ta samtaler med dine ansatte som omhandler vanskelige og ubehagelige saker

Les mer >>

Tydelig sjef og leder i barnehagen

Del tre i vårt verktøy for lederutvikling handler om tydelighet i sin lederstil.

Les mer >>

Lederrollen - trygghet i lederrollen del 1

Johan Velten, har undersøkt hva som skaper trygghet og utrygghet i lederrollen.

Les mer >>

Lederobservasjonsverktøy

For å utvikle seg som leder er det viktig å motta objektiv tilbakemelding på sin lederatferd. De beste til å uttale seg kan være de man er satt til å lede.

Les mer >>

Dårlige ledere gir stressede medarbeidere

Det er få som liker ledere som er impulsive og som styres av følelser

Les mer >>

Mye trivsel trenger ikke gi jobbtilfredshet og kan sluke din tid til ledelse

Nyere forskning viser at for høyt fokus på trivsel på arbeidsplassen, faktisk kan virke mot sin hensikt.

Les mer >>

Viktige spørsmål før endringsprosesser igangsettes

Hvilken visjon står bak endringene? Hvilke utfordringer vil vi møte? Denne artikkelen presenterer 11 fokusområder, som er avgjørende i ledelse og kommunikasjon av en organisasjon som skal gjennom endringsprosesser.

Les mer >>

Lederskap i praksis, på tur med store og små

Bevisst lederskap handler blant annet om å utvikle seg selv , erkjenne seg selv, og opparbeide seg god selvfølelse

Les mer >>