Som leder bør du veie dine ord på en gullvekt

Din posisjon gir dine ord mer tyngde, og du bør derfor være ekstra oppmerksom. Det er ikke alltid dine gode hensikter blir så godt mottatt som du hadde tenkt.

Misforståelser er en av de vanligste kilder til konflikter. Og misforståelser oppstar lett når vi er uvørne med valg av ord. Noen ord er spesielt ømtålelige, skriver www.chef.se.

Når du befinner deg i rollen som leder skal du være spesielt oppmerksom på hvilken effekt små ord kan ha for din framtoning. Hvis du vil blir mer tydelig i din kommunikasjon, prøv å unngå disse syv ordene:

Ikke


Når du kommuniserer med andre, er det en god ide å fokusere på det du vil ha. Si for eksempel, ”Jeg vil gjerne at du leverer innen deadline neste gang” i stedet for å si ”Jeg vil ikke at du er forsinket med oppgavene neste gang”
Uten ”ikke” framstår din oppfordring mer positiv og det virker mer innbydende på dine medarbeidere, da oppfordring har en mer motiverende effekt enn korreksjon og befaling.
Men
Hvis du setter sammen to setninger med det uskyldige ordet ”men”, eliminerer du oftest betydningen av den første setningen. For eksempel: ”Jeg synes at du har skrevet en veldig god rapport, men for å få poengene tydeligere fram, kan den godt kuttes ned til det halve”.
Ved å la det positive etterfølges av noe negativt, vil budskapet bli tatt i mot negativt – uansett din positive og vennlige intensjon. Vær derfor oppmerksom på ditt bruk av ordet ”men”, og bruk det ikke hvis din hensikt er å rose medarbeideren.

Man


Bruk ”jeg” i stedet for det vage og upersonlige ”man”. Ved å bruke ”jeg” viser du at du tør å stå ved dine utsagn og ta ansvar. Det er for eksempel stor forskjell på å si ”slik gjør man jo fordi…” og ”slik gjør jeg fordi…”.
Den siste setningen er handlingsorientert og gir uttrykk for personlig kraft, mens bruken av ”man” skaper en distanse mellom deg selv og det du sier eller vil gjøre.

Aldri/alltid


Ordene aldrig/alltid legger opp til generalisering, hvis du bruker de for ofte. I stedet for å virke forsterkende kan for mange av denne type generalisering, få deg til å virke lite troverdig og vag i dine uttalelser. For eksempel: Hvis en medarbeider er kommet for sent et par ganger og du sier; Kurt kommer aldri tidsnok, kan det fort oppstå dårlig stemning. Du kan også fort komme til å starte selvoppfyllende profetier ved å uttale: ”Det går alltid galt, når vi har det travelt”.

Kanskje


Kanskje du kjenner til noen som ikke er helt sikre i sin sak. Deres setninger handler kanskje om noe meget viktig, men kanskje vet de ikke helt hvordan de skal få sakt det – for kanskje er det ikke helt riktig…
For mange ”kanskje” er i dine setninger får deg til å framstå utydelig eller usikker. Hvis du unnlater å bruke ”kanskje’erne” framstår du mer sikker i din sak, og dine argumenter får større gjennomslagskraft.

Skal


Hvis du vil høres litt mindre kommanderende ut, så prøv om du kan bytte ut ”skal” med ”vil”. Det viser at det er vilje bak som gjør dine ønsker handlingsorienterte framfor befalende og regeldannede.
For eksempel, kan du si; ”Jeg vil gjerne ta den oppgaven” i stedet for ”Jeg skal ta den oppgaven”.

Prøve


I likhet med orden ”kanskje” utstråler ”prøve” usikkerhet. Ved å bruke ordet ”prøve” viser du at du ikke er helt sikker på om du eller dine medarbeidere lykkes med deres prosjekter. Formuler i stedet mål med ”vil”. Da framstår dine mål mer handlekraftige og troverdige.
Du kan si ”Jeg vil få det til å fungere” i stedet for ”jeg prøver å få det til å fungere”.

Avslutningsvis er det verdt å påpeke at det du sier alltid bør stemme overens med ditt kroppsspråk.

Kilde: Lederweb.dk

Fra krise til utvikling - dare to care

Hva skjer når vi er under press eller i kriser, personlig eller i personalgruppa?

Les mer >>

Kan du være venner med en medarbeider?

Du behøver ikke overgi deg totalt til rollen som den ensomme ulv selv om du er leder. Det er ikke noe i veien for at du kan være venner med en medarbeider, men det krever bare at du tar noen forholdsregler.

Les mer >>

Fra fagperson til leder

Å bli leder er noe annet enn å være leder. En av hovedutfordringene er å løsrive seg fra sin faglige rolle og identitet.

Les mer >>

Spilleregler for konflikthåndtering

For å unngå energikrevende lite nyttige konflikter, kan det være smart å lage seg en plan for hvordan dere skal takle konflikter i din barnehage.

Les mer >>

Improvisasjon – lederverktøyet du aldri vil legge fra deg!

Du har helt sikkert sett dem, og du er kanskje en selv – En super kollega. En kollega som alltid leverer i tide, kommer tidsnok på jobben, er kompetent til å utføre jobben hen er satt til og som du kan stole på at gjør det som er avtalt.

Les mer >>

Lederen har ordet!

Rettferdighet og samsvar mellom ord og handling er viktig for meg

Les mer >>

Heller autentisk leder enn tydelig leder

Begrepet "tydelig leder" går igjen i mange dokumenter og beskrivelser av god ledelse i barnehagen.

Les mer >>

Hvordan lede nye unge pedagogiske ledere inn i lederrollen?

Din innsats som leder vil være avgjørende for om nye unge ledere vil lykkes i sin ledergjerning

Les mer >>

Trivsel i personalgruppen

For å få til god trivsel på arbeidsplassen kreves det at både ledere og medarbeidere involverer seg.

Les mer >>