Tidspunktet for å finne fram
til den riktige medarbeideren er typisk i perioder hvor det er travelt. Ofte for travelt til at det innledende
arbeidet blir gjort godt nok. Derfor bør
du ikke undre deg over at du kanskje etter en utlysning mangler gode,
interessante og kvalifiserte søkere.
Prosessen med å finne den
riktige medarbeider begynner allerede når du formulerer din stillingsannonse.
Hvem har du bruk for?
Det er viktig at du i første
omgang bruker til å avdekke deres behov. Lag gjerne en jobbanalyse og en
kompetanseprofil. I den skal du beskrive hvilken type medarbeider og hvilken
type jobb du ønsker å besette:
Er det en ny stilling, eller
er det en erstatning for en tidligere ansatt? Skal medarbeideren på lang sikt
håndtere andre oppgaver eller er det en deltisstilling?
En ny stilling er også en
anledning for deg til å blande kortene, slik at arbeidsplassens kompetanser og
personligheter matsjer hverandre. Du skal derfor ikke nødvendigvis finne en
kopi av den personen som skal erstattes.
Ved å bli bevisst på hvilken
type medarbeider du søker etter og hvilke arbeidsoppgaver som skal utføres, er
det lettere å skrive en presis stillingsannonse som treffer den riktige
kandidaten.
Fokuser på søkeren
Akkurat som det er en kunst
å skrive en perfekt jobbsøknad, kan stillingsannonsen volde mange utfordringer.
Morten Heuing, direktør i karriereportalen StepStone, opplever ofte at
stillingsannonsene er umulige. Mange virksomheter legger all sin fokus på selve
jobbsamtalen, men ikke på det innledende arbeide. Det er en feil, mener Morten
Heuing.
En annen feil som ofte
forekommer er at fokus i stillingsannonsen er gal. Virksomheter forteller ofte
langt og bredt om seg selv, i stedet for om stillingen. I følge Morten Heuing
skal organisasjonen fokusere mer på kandidaten enn på organisasjonen i
jobbannonsen.
”Mennesker
interesserer seg primært for seg selv. Jo mer de kan se seg selv i jobbeskrivelsen,
desto større sjanse for at de søker den.”
Tenk kreativt
Når det skal formuleres en
stillingsannonse vil mange av gammel vane skrive i et meget formelt språk. Det
er ikke alltid hensiktsmessig. Stillingsannonser som skiller seg ut vekker
leserens interesse og søkerens lyst til å søke.
Bruk gjerne det språk og de
språkbilder som brukes på arbeidsplassen. ”Hvis der et gøy å være på jobb, så
bruk humor. Ikke skriv at dere har det gøy – vis at dere har humor!”, forklarer
Morten Heuing og fortsetter:
”Tenk også på om det er en
mekaniker, en funksjonær eller en assistent dere kommuniserer til. Bruk helst
det språket som kandidaten ”snakker”, med mindre det hersker et formelt språk
på arbeidsplassen.
Brug gerne det sprog og de
sprogbilleder, der bruges på arbejdspladsen. ”Hvis der er sjovt at være, så
brug humor. Lad være med at skrive at I har det sjovt – vis at I har humor!”,
forklarer Morten Heuing og fortsætter:
Vær ærlig
Ifølge Morten Heuing skader
det ikke å være informativ i stillingsannonsen, men det må passe inn. Skriv kun
om lønnen hvis det er spesifikt og avgjørende.
”Personalgoder
bør kun beskrives hvis de er annerledes eller støtter opp om kulturen på
arbeidsplassen. F.eks hvis arbeidsplassen er veldig opptatt av sunnhet, så skrive
det, og gjerne hvis det er gratis trening for de ansatte. Kaffe og fruktordning
forventer vi etter hvert alle at det er.”
Det viktigste i følge Morten
Heuing er dog at man er ærlig overfor kandidatene:
”Ikke
overselg stillingen. Hvis stillingen er ”ordinær” så skrive det. Det er bedre å
være ærlig slik at leseren ikke føler seg lurt og bruker unødig av sin tid. Det
er ufattelig mange annonser som lover gull og grønne skoger, men som ikke gjør
det. Det skaper bare irritasjon hos leseren.”
Slik utformer du
stillingsannonsene:
-
Overskriften er et blikkfang
- Overskriften er veldig
viktig, da den skal fange leserens oppmerksomhet. Gjør den konkret og gjerne
interessant
-
Beskriv hva dere søker etter
- Teksten må gjerne være
personlig; den skal handle om kandidaten. Hvis kandidaten kan lese om seg selv,
og forestille seg selv i jobben, får de også lyst til å søke stillingen. Skriv
f.eks ”Er du…? Eller ”Har du lyst til..?”
- Hva går arbeidet ut på?
- Beskrive arbeidet og det som
forventes av kandidaten.
- Tenk på hvem du snakker med
Skriv direkte til kandidaten
og aldri ti en 3-person som for eksempel, ”Kandidaten har typisk 3 års erfaring”.
Unngå klisjeer
Ikke bruk klisjeer som
kandidaten ikke kan si nei til, som f.eks 2dynamisk milkø”, ”fleksibel
medarbeider”. Det er luftige begreper som ikke kan konkretiseres. Det medfører
oftest både for mange og søknader fra feil personer.
Gjør annonsen levende
Med for eksempel logo eller
hvis dere har flotte bilder som viser livet på arbeidsplassen på en realistisk
måte, eller fra deres vakre omgivelser.
Vær ærlig
Hvis stillingen ikke er så
attraktiv, eller har upopulære elementer, så vær ærlig og skriv kort om dette.
Eventuelt allerede i overskriften: ”Tastemedarbeider søkes til nattarbeid i
Langtvekkistan.” På den måten får de kandidatene som nettopp søker en tastejobb
i ”Langtvekkistan” øye på den stillingen, og da lurer du ikke andre kandidater
til å lese en for dem uinteressant jobb annonse.
Om stillingsannonser
-
Unngå punktoppstilling –
heller ikke av arbeidsoppgavene
- Unngå for lange avsnitt i
kursiv. Det irriterer øyet – spesielt hvis det er en liten skriftstørrelse
- Kort og selgende –
stillingsannonsen skal ikke være for lang, da de er mange som legges på nettet.
Leseren skal raskt kunne lese opplysningene ut av den.
-
Unngå gjentagelser. Gjentagelser gjør teksten
kjedelig og oftest gir den seg selv. For eksempel ”Prosjektleder søkes… Teknisk
avdeling søker en prosjektleder…. Som prosjektleder skal du…”