Barnehageforum - Fra krise til utvikling - dare to care

Hva skjer når vi er under press eller i kriser, personlig eller i personalgruppa?

Enten vi vil det eller ei; kriser og konflikter vil alltid oppstå. Konfliktsituasjoner er faktisk et grunnvilkår for all menneskelig sameksistens, mener Rune Strøm.

- Det som er viktig er hvordan vi håndterer konfliktene. Handler vi i affekt og skriker til hverandre? Unngår vi hverandre eller baktaler hverandre? Ja, da vil konflikten mest sannsynlig få en nokså negativ karakter, og dårlig psykisk arbeidsmiljø kan bli resultatet.

Rune Strøm

- Men om vi derimot evner å være nysgjerrige på hverandre, evner å snakke åpent og ærlig, uten å såre hverandre unødvendig ja, da kan konflikter gi ny kunnskap, selvinnsikt, utvikling og gjensidig respekt, sier Strøm.

 

Tørre å ha omsorg

Rune Strøm er kommunikasjonsekspert, og en av Danmarks mest populære foredragsholdere. Han er utdannet sosialpedagog, og er kjent for å bruke både mye energi, mye humor og egne erfaringer når han snakker om selv de vanskeligste tema. Rune Strøm er en av foredragsholderne under Lederforum 2020.

Rune Strøm har erfaringen – og vet hvordan man kan snu kritikk og kriser til noe positivt.

- På samme måte som med konflikter, kan også kriser føre til noe positivt. Vi må tørre å stille spørsmål hvis vi merker en negativ endring hos en kollega, hvis vi ser at noen sliter eller virker deprimerte. Vi kan ikke «fikse» andre mennesker som er i en krise, men vi kan stille oss til rådighet og være sammen med dem som har det vanskelig.

 

Hvordan sorterer du skrald i hverdagen?


Men krisehåndtering er også et spørsmål om å tørre å ha omsorg for seg selv, sier Strøm.

- Det å endre vårt forhold til egne tanker og følelser fremfor å undertrykke eller endre innhold i dem, er den beste veien til bedring og til å leve ut sitt potensiale. Det å møte seg selv meg empati og forståelse i stedet for fordømmelse, er helt avgjørende.

 

 

 

Sortere søppel

«Sådan sortere du skrald i hverdagen» er ofte én av Rune Strøms overskrifter. For det å sortere «søppel» er helt nødvendig, både privat og i jobbsammenheng.

- Søppel er en metafor for frustrasjon, og frustrasjoner er noe vi alle opplever. Når vanskelige følelser og tanker overvelder oss, mister vi av og til både overblikk og overskudd. Når mengden av uløste problemer hoper seg opp, oppstår det ofte dårlig samarbeid. Da er det nødvendig å sortere og gjenbruke våre frustrasjoner til noe konstruktivt., sier Rune Strøm.

Teamledelse - få ut det beste av alle, store som små

I syvende og siste del av Barnehageforums verktøy for lederutvikling tar Inger Pedersen for seg teamledelse.

Les mer >>

Narsissistiske ledere framstår som gode – men det er de ikke!

Narsissistiske ledere har selvtillit, er autoritære og tar ofte styringen over en gruppe

Les mer >>

Hvordan håndtere medarbeidernes bekymringer i en vanskelig tid?

Hvordan kommuniserer du med dine medarbeidere i denne koronatiden? Hvis de ikke blir informert og forstår hva som skjer, vil de bli mer bekymret. Dette kan på sikt føre til stressymptomer.

Les mer >>

Lederen har ordet!

Jeg skulle gjerne hatt litt mer tid til å sette meg ned i fred og ro og reflektere rundt det vi jobber med

Les mer >>

Vet vi hvorfor vi gjør som vi gjør?

For mange av oss handler på autopilot. Er dette fordi vi ved tidligere gjentagelser av samme handling har følt mestring i situasjonen?

Les mer >>

Situasjonsbestemt ledelse

Situasjonsbestemt ledelse er en strategi som peker på pedago­gisk leders mulighet til å lede sitt arbeidslag på en systematisk og målrettet måte, tilpasset individuell utvikling og kollektiv innsats.

Les mer >>

Tilstedeværelse og nærværende lederskap - tilgjengelig i passe doser

Personalet krever lederens tilstedeværelse, både fysisk og psykisk. Her finner du et verktøy for å jobbe med nettopp dette.

Les mer >>

Hvordan er du en street-smart leder?

Mange ledere har skapt gode resultat med et utgangspunkt av personlige egenskaper og en evne til gode vurderinger og beslutninger, men neppe uten å gjøre feil, og etter hvert lære fra dem. Men hvordan har de klart å komme seg fra uerfaren til trygg leder?

Les mer >>

Faktorer som motiverer på arbeidsplassen

Les mer >>