Barnehageforum - Fra krise til utvikling - dare to care

Hva skjer når vi er under press eller i kriser, personlig eller i personalgruppa?

Enten vi vil det eller ei; kriser og konflikter vil alltid oppstå. Konfliktsituasjoner er faktisk et grunnvilkår for all menneskelig sameksistens, mener Rune Strøm.

- Det som er viktig er hvordan vi håndterer konfliktene. Handler vi i affekt og skriker til hverandre? Unngår vi hverandre eller baktaler hverandre? Ja, da vil konflikten mest sannsynlig få en nokså negativ karakter, og dårlig psykisk arbeidsmiljø kan bli resultatet.

Rune Strøm

- Men om vi derimot evner å være nysgjerrige på hverandre, evner å snakke åpent og ærlig, uten å såre hverandre unødvendig ja, da kan konflikter gi ny kunnskap, selvinnsikt, utvikling og gjensidig respekt, sier Strøm.

 

Tørre å ha omsorg

Rune Strøm er kommunikasjonsekspert, og en av Danmarks mest populære foredragsholdere. Han er utdannet sosialpedagog, og er kjent for å bruke både mye energi, mye humor og egne erfaringer når han snakker om selv de vanskeligste tema. Rune Strøm er en av foredragsholderne under Lederforum 2020.

Rune Strøm har erfaringen – og vet hvordan man kan snu kritikk og kriser til noe positivt.

- På samme måte som med konflikter, kan også kriser føre til noe positivt. Vi må tørre å stille spørsmål hvis vi merker en negativ endring hos en kollega, hvis vi ser at noen sliter eller virker deprimerte. Vi kan ikke «fikse» andre mennesker som er i en krise, men vi kan stille oss til rådighet og være sammen med dem som har det vanskelig.

 

Hvordan sorterer du skrald i hverdagen?


Men krisehåndtering er også et spørsmål om å tørre å ha omsorg for seg selv, sier Strøm.

- Det å endre vårt forhold til egne tanker og følelser fremfor å undertrykke eller endre innhold i dem, er den beste veien til bedring og til å leve ut sitt potensiale. Det å møte seg selv meg empati og forståelse i stedet for fordømmelse, er helt avgjørende.

 

 

 

Sortere søppel

«Sådan sortere du skrald i hverdagen» er ofte én av Rune Strøms overskrifter. For det å sortere «søppel» er helt nødvendig, både privat og i jobbsammenheng.

- Søppel er en metafor for frustrasjon, og frustrasjoner er noe vi alle opplever. Når vanskelige følelser og tanker overvelder oss, mister vi av og til både overblikk og overskudd. Når mengden av uløste problemer hoper seg opp, oppstår det ofte dårlig samarbeid. Da er det nødvendig å sortere og gjenbruke våre frustrasjoner til noe konstruktivt., sier Rune Strøm.

Ledelse i en livskraftig organisasjon

Hva er en sterk og livskraftig organisasjon? Er virkelig utviklingspotensialet uendelig stort eller er det begrenset av rammene i organisasjonen?

Les mer >>

Årskalender – Daglig leder

Denne årskalenderen beskriver daglig leders gjøremål gjennom året. Veldig nyttig for daglig leder og for de ansatte i forhold til informasjon.

Les mer >>

Dette er god ledelse

En undersøkelse gjennomført av Væksthus for ledelse har identifisert hva medarbeidere mener kjennetegner en god leder

Les mer >>

To spørsmål som kan stoppe deg fra å gjøre noe dumt

Sinne, frustrasjon eller utålmodighet kan føre til at vi handler uhensiktsmessig.

Les mer >>

Teamledelse - få ut det beste av alle, store som små

I syvende og siste del av Barnehageforums verktøy for lederutvikling tar Inger Pedersen for seg teamledelse.

Les mer >>

Å lede innover

Idealet er ikke den heroiske, dirigerende lederen. Idealet er en leder som involverer, redigerer prosesser og distribuerer makt og ansvar.

Les mer >>

Henrik Syse snakker om ledelse og trøst i koronaens skygge

I kriser er det helt nødvendig at vi snakker sammen om det vi opplever, og det er like viktig at ikke alt blir krise. Det må også være plass til det nære og normale. Hør Henrik Syse dele refleksjoner om håp og trøst i krisetider.

Les mer >>

Om ledelse og klovneri

Har lederrollen mye til felles med det å være klovn?

Les mer >>

Dårlige ledere gir stressede medarbeidere

Det er få som liker ledere som er impulsive og som styres av følelser

Les mer >>