Les også
Om kunst- og kulturformidling i barnehagen
Hvilken tradisjon har man i norske barnehager for kunst og kulturformidling? Hva mener vi med formidling av kunst og kultur?
Les mer >>Det fenomenologiske perspektivet på lek
Fenomenologi betyr læren om fenomener. Her er det altså leken som fenomen som er i fokus.
Les mer >>Man arver ikke sine foreldres problemer!
I Danmark har vi vennet oss til å lete etter forklaringer på menneskers atferd i deres oppvekst. Men vi risikerer å stemple barn når vi antyder at de arver sine sosiale forhold etter foreldrenes utdanningsnivå, sier sosiolog Morten Ejrnæs.
Les mer >>LØFT for en urolig gutt
Rolf er urolig. Sitter sjelden stille. Poden er ellers blid og hverken spytter, slår eller sykler på andre. Det hjelper lite når voksne ber 8-åringen være stille eller sitte rolig. Har du forslag til hvordan vi kan arbeide løsningsfokusert (LØFT) med denne gutten?
Les mer >>Også de yngste barna er kompetente
Barnehagene legger ofte mest vekt på det verbale når de skal dokumentere barns læring. Skal vi forstå hva de yngste barna lærer, må vi bli mer opptatt av kroppsspråk og det fysiske, mener Lena Edlund.
Les mer >>Sukkerfri barnehage?
Alle er enige om at vi ikke trenger mye sukker til hverdags. For mye sukker i kostholdet gir mindre plass til matvarer med vitaminer og næringsstoffer som kroppen trenger.
Les mer >>




