
Barn får tillit til voksne som leker
Det kan virke som om barnehagebarna «fører protokoller» over hvilke ansatte som er lekne, og hvem som ikke er det. Skal vi ivareta barns rett til lek i praksis, kommer vi absolutt lengst med det første.
Les mer >>Rapportering av barnas norskkunnskaper- til hvilken nytte?
Hvilken nytteverdi har rapportering av barns norskkunnskaper, og vil den bidra til å styrke norskkunnskaper hos barn før skolestart?
Les mer >>Verden gjennom kameralinsen
I Karljohansvern barnehage i Horten har 5-åringene brukt kamera som verktøy i mange år. Med stor suksess.
Les mer >>– Språkaktiviteter må fenge guttene også
Gutters deltakelse i lesing og andre språkaktiviteter er mindre enn jentenes, viser en studie fra Lesesenteret i Stavanger. Det må barnehagene ta konsekvensene av, mener doktorgradsstipendiat Elisabeth Brekke Stangeland.
Les mer >>Plutselig ”oææh!” over alt!
De fleste av oss har opplevd magiske øyeblikk i barnehagen, men er det mulig at slike øyeblikk kan bli til måneder eller til og med år?
Les mer >>Piaget mot Vygotskij – Barns private tale
Denne artikkelen tar for seg noen av forskjellene på Piaget og Vygotskys syn på barn
Les mer >>