En kube kan brukes som en ramme der vi samler barnas oppmerksomhet om noe. Den kan derfor være et utmerket hjelpemiddel til samlingsstunden.

Når man vandrer omkring på et kunstmuseum, eller et atelier, ser man ofte hvordan ulike monter kan løfte og fremheve verkene. De fungerer som tredimensjonale rammer som hjelper oppmerksomheten i kunstens retning. Vi kan bruke kuben på samme måte som ramme for visuelle utgangspunkt i samlingsstunden. Dekorert med virkemidler som stoffer, lys, rekvisitter og en bevisst bruk av farger kan den bli en estetisk opplevelse å samles rundt. 
 


 

Trude Anette Brendeland er barnehagelærer, foredragsholder og skribent. Mange kjenner henne som Fantasifantasten.no. Når hun ikke holder kurs om lek, samlingsstunder eller fortelling, jobber hun i Eventyrhuset lekeverksted. Hun ga nylig ut boken Lekelyst som gir barnehager praktisk inspirasjon til det viktige arbeidet for lek.

 

Invitasjon til tema- og prosjektarbeid 

Har dere et tema dere har lyst til å fordype dere i? Det kan være «fugler», «dører», «småkryp», eller noe annet barna synes er interessant. Med en samlingsstund rundt en kube kan man vekke nysgjerrighet rundt et tema. Samle rekvisitter og ting som kan understreke temaet og sette i gang

samtale med barna. Det kan være nok med en virkningsfull rekvisitt, men man kan også bruke flere. Sett de sammen inni kuben slik som dere ville likt å se dem i et utstillingsvindu. Bruk lys og stoffer til å framheve rekvisittene. Til slutt kan dere legge fram noe å sitte på for barna. Med litt musikk over høyttaler blir kuben en opplevelse å komme til. I bildeeksempelet her er dinosaurer valgt som tema.

Figurer, bilder og bøker om temaet kan være en del av invitasjonen og hjelpe oss å skape innhold i samlingen. Vår favorittrekvisitt er en forsteinet dinosaurbæsj som barna pleier å bli aldeles fjetret av. En rykende vulkan signaliserer at et mulig utbrudd er på gang. Kanskje det skjer mens vi har samling? Tror barna at dinosaurene kommer seg unna? Når barna kommer til kuben kan tingene hjelpe oss å starte en samtale. Se på tingene, studer dem, la barna kjenne og komme med assosiasjoner. Still gode, åpne spørsmål som «Hvordan tror dere det hadde vært å leve samtidig som dinosaurene?». Gjennom samtalen kan vi få ideer til noe vi kan tegne, forme, eller søke opp fakta om? Barna inviteres til å dele de faktene de allerede kan, og vi kan få tak på hva de ønsker å finne ut mer om. I fortsettelsen av temaarbeidet kan kuben brukes som et sentrum å komme tilbake til. Her kan de møtes med stadig nye rekvisitter og utfordringer som fører temaarbeidet videre. 

 

Kuben kan brukes på langt mer vågale vis enn bare som avdelingens kosekrok. Hva med å bruke den til å skape provokasjoner, dynamikk og felles skapende prosesser?

 

Scene til teater 

Kuben kan også brukes som en liten teaterscene i samlingsstunden. En ide er å kle den som miljø til dramatisering, figurteater, eller skyggeteater. Mal dere gjerne noen enkle bakgrunner som kan stiftes

på bakveggen og brukes i ulike eventyr – som en skog, et vinterlandskap, eller en vegg med vindu som om man var inni et hus. Er dere ikke så glade i å male, kan man bruke projektor for å lage bakgrunn i scenen. Fest et hvitt laken til bakveggen og et bilde fra projektor bakom der igjen. Bildet vil synes gjennom lakenet. Andre ganger holder det i lang baner å bruke stoffer som kan understreke miljø og stemning i fortellingen. I kuben kan man legge klar kostymer til en dramatisering, eller figurer man vil illustrere en fortelling med. Figurene kan man lage selv, eller kjøpe. Modellkitt er et takknemlig materiale å lage sjarmerende figurer av. En annen ide er å lage uvanlige figurer av vanlige hverdagsting – som sko, tresleiver og grønnsaker. Fest et par store øyne på, for eksempel laget av melkekorker, så har du noen figurer til teateret som barna sjelden vil glemme. Håndukker og kosedyr kan også brukes til figurteaterscenen. På viliker.no og hos barnehagebutikken. no finner du figurer fra kjente billedbøker. Jeg liker å feste styrepinner til hodet og armen på disse slik at de blir lettere å føre og mer levende i scenen. For å lage en enkel scenografi trenger man bare esker og stoffer som man danderer over. En annen enkel ide er å bruke kuben som scene for skyggeteater. Da stifter man fast laken og setter en kraftig lyskilde på baksiden. Ved hjelp at figurer klippet ut i papp med detaljer i farget cellofan kan det bli en fortelleropplevelse utenom det vanlige. 

 

Interaktiv kunstkube 

Kuben kan brukes på langt mer vågale vis enn bare som avdelingens kosekrok. Hva med å bruke den til å skape provokasjoner, dynamikk og felles skapende prosesser? Den passer perfekt til å

iscenesette åpent materiell som barna skal interagere og improvisere med. Kanskje barna kan komme til en naken kube. Midt i står en krakk full av ruller på ruller med maskeringstape i ulike farger. La barna undre seg og deretter bruke det de finner til å lage sitt eget verk i og rundt kuben. De yngste vil elske å komme til en kube full av pappesker og papir. Hva det kan bli av lek og improvisasjon er helt opp til barna. Personalet blir med på leken, tar bilder og dokumenterer slik at man kan gjenkalle opplevelsen med barna ved en senere anledning. Inspirasjonen til slike provokasjoner kan godt være fra kunstens verden. Ideen til kuben på bildet er hentet fra kunstneren Yayoi Kusama. Hun er en japansk kunstner som bruker mye prikker og sterke farger i sine verk. Barna kan komme inn i rommet med japansk musikk over høyttaler. I kuben møter de en kunstbok med Yaois kunst. Den som leder samlingen kan vise barna og fortelle om henne. I tillegg ligger finner vi malefrakker, maling og runde svampeputer med skaft (F.eks Søstrene Grene har slike). Hvis sidene på kuben er dekket med stoff eller tykt papir, kan barna male sitt eget prikkete Kusama-inspirerte rom i rommet.