

Flere artikler innen De minste barna
De yngste barns ytringsfrihet
Gir det mening å snakke om barns medvirkning også når det gjelder de yngste barna? Ja, sier Berit Bae, vi både kan og skal vi. Det handler om noe så fundamentalt som ytringsfrihet.
Les mer >>Trivsel i toddlerfellesskapet
-et utviklingsarbeid om toddlernes særegne lek med gjenbruksmaterialer
Les mer >>Barns utvikling - Treåringen
Det å ha en viss forståelse for hva barn er i stand til ut fra alder er viktig. Samtidig modnes og utvikles barn individuelt og overdreven generalisering blir galt.
Les mer >>Leken fødes på stellebordet
For at leken skal utvikles må vi leke med barna, lære dem å forstå lekesignalene og å skille «på liksom» fra «på ordentlig»
Les mer >>Trivsel i toddlerfellesskapet
-et utviklingsarbeid om toddlernes særegne lek med gjenbruksmaterialer
Les mer >>Samlingsstunden - til glede eller besvær?
De yngste barna blir ofte introdusert for samlingsstunden slik den gjennomføres med de eldre barna i barnehagen. Barna blir dermed utsatt for en kroppslig disiplinering og barns medvirkning kommer i bakgrunnen av dette.
Les mer >>Trivsel i toddlerfellesskapet
-et utviklingsarbeid om toddlernes særegne lek med gjenbruksmaterialer
Les mer >>Verktøyet: Ulik alder - ulike behov
Ettåringen har åpenbart andre behov enn femåringen. Sammen med Karin Österlund har vi utviklet er verktøy som skal gi hele personalgruppen kunnskap om de mest vesentlige behovene i hver aldersgruppe.
Les mer >>De minste trenger de beste
De minste barna trenger de beste pedagogene, mener stipendiat Nina Johannessen
Les mer >>