Rammeplan i hverdagen: Barns medvirkning
Barnehagen skal ifølge rammeplanen ivareta barns rett til medvirkning, men hva betyr det og hvordan gjør vi det i praksis?
Medvirkning og ettåringen i barnehagen
Barns rett til medvirkning er slått fast i lover og forskrifter. Hvordan dette virkeliggjøres i praksis er et aktuelt og hyppig diskutert tema.
Barn som medmennesker og deltagere: innflytelse fra Barnekonvensjonen?
Prinsippet om at barn skal bli hørt synes mer integrert i hele rammeplanteksten enn tidligere ....
Barns medvirkning forutsetter gode relasjoner
Maurtua barnehage - om hvordan barns rett til medvirkning påvirker arbeidet i barnehagen
Medvirkning til barns spontane lek i barnehagen
Kristin Danielsen Wolf retter i boken Medvirkning til barns spontane lek fokuset mot den umiddelbare, barne-initierte lekens plass og betydning i hverdagslivet i barnehagen.
Perspektiver på barns medvirkning i barnehagen
Barns rett til medvirkning har vært forankret i barnehageloven siden 2005. Like fullt må vi stadig arbeide for, og ivareta, denne rettigheten.
Små barn og medvirkning - noen perspektiver
Forfatterne bygger på egne og studenters erfaringer med arbeid med småbarn og bruker filosofi for å sette erfaringer inn i nye og utfordrende rammer.