Hva betyr dette i praksis? Hvordan kan vi la oss inspirere og berike av barns lekende væremåte, responser og initiativer i barnehagens hverdag? Det kan være krevende å gi rom for det barn selv opplever som lek, spesielt når leken utfordrer våre normer og regler. Klarer vi å legge bort planen og tåle motstanden barna uttrykker i leken? De ansattes tilstedeværelse og sensitivitet i møte med barns lek er avgjørende for god kvalitet i barnehagen. Lek er ikke noe vi kan velge bort – det er et profesjonelt ansvar vi er forpliktet til. Og dette går det an å øve på!
Leken er barns viktigste uttrykksform, og den må vi verne om. Både i FNs barnekonvensjon, barnehageloven og rammeplanen er lek fremhevet som viktig for barns trivsel, danning og læring.
Lekende inkludering
– lekens betydning for barn som strever med livet
Hvordan kan vi bruke lek som inngang til et mer inkluderende sosialt fellesskap? I møte med sårbare barn, er leken vårt viktigste arbeidsverktøy.
Etikk i barnehagen
– læringens ville veier
Man kan skrive og lese mye om hva etikk er, men det er først i møte med mennesker at teoriene blir levende.