I januar 2021 trådde de nye endringene i barnehageloven, kapittel 8, i kraft. Disse endringene krever at barnehagene jobber mer systematisk for å forebygge utestengelse og mobbing, og at personalet skaper et trygt og godt inkluderende fellesskap. Rammeplanen stiller allerede krav til dette, men forpliktelsen er tydeliggjort ved at den nå er tatt inn i loven. Barnehagene er også fra før rammet inn av meldeplikten til barnevernet og ansvaret for å gripe inn om et barn opplever krenkelser – uavhengig av hvem det er som utfører dem: meldeplikten innbefatter altså også når det er en kollega, en styrer eller en barnehageadministrasjon som krenker. Hva har dette med lek å gjøre, spør du? Alt, svarer jeg. Hvordan kan vi bruke lek som inngang til et mer inkluderende sosialt fellesskap? I møte med sårbare barn, er leken vårt viktigste arbeidsverktøy.
Det er mange barn i barnehagen som av ulike grunner strever med livet, enten det er omsorgssvikt, mobbing, tilknytningsutfordringer eller annen sårbarhet.
Lekende i barnehagen
– et profesjonelt ansvar
Lek er ikke noe vi kan velge bort – det er et profesjonelt ansvar vi er forpliktet til. Og dette går det an å øve på!
Etikk i barnehagen
– læringens ville veier
Man kan skrive og lese mye om hva etikk er, men det er først i møte med mennesker at teoriene blir levende.