. I Lærerprofesjonens etiske plattform er etisk bevissthet og høy faglighet beskrevet som kjernen i profesjonens integritet og avgjørende for å skape gode vilkår for lek, læring og danning. For noen kan kanskje etikk høres litt kjedelig og teoretisk ut, men det er faktisk helt motsatt – spesielt når det handler om etikk med små barn! Man kan skrive og lese mye om hva etikk er, men det er først i møte med mennesker at teoriene blir levende. Profesjonsetikken er verdiene og normene som avgjør om samfunnsoppdraget blir utført etter intensjonen, og da kan vi ikke unngå faglig fundert kritikk. I rammeplanen er det tydelig beskrevet at styrer og pedagogisk leder har ansvar for å lede det pedagogiske arbeidet i tråd med godt faglig skjønn, men hva betyr egentlig det i praksis? Og hvilken sammenheng er det mellom lek og etikk? Barnehageansatte skal være profesjonelle, men vi står også i hundrevis av ulike etiske dilemmaer i løpet av en dag på jobb. Av og til handler vi både ikke-lekende og uetisk der vi burde gjort det motsatte. Tør vi snakke om dette i personalgruppa? Våger vi å være kritiske til hverandre? Er det rom for faglig uenighet og kritiske spørsmål i vår barnehage?
En del av barnehagelærerens profesjonelle ansvar er å stille spørsmål og reagere når noe «skurrer» eller står i veien for hvordan du ønsker å utøve pedagogisk praksis til barnas beste.
Lekende i barnehagen
– et profesjonelt ansvar
Lek er ikke noe vi kan velge bort – det er et profesjonelt ansvar vi er forpliktet til. Og dette går det an å øve på!
Lekende inkludering
– lekens betydning for barn som strever med livet
Hvordan kan vi bruke lek som inngang til et mer inkluderende sosialt fellesskap? I møte med sårbare barn, er leken vårt viktigste arbeidsverktøy.