logo
logo logo
  • Hjem
  • Pedagogikk
    • Rammeplan
    • Spes.ped.
    • Teoretikere
    • Omsorg, lek og læring
    • Migped
    • Samspill og kommunikasjon
    • Barns utvikling
  • Ledelse
  • Barn og helse
    • Førstehjelp
    • Smittsomme sykdommer
    • Forebyggende tiltak
    • Skriv til foreldre
    • Andre tilstander
    • Annet helsestoff
  • Idebank
    • Kommunikasjon, språk og tekst
    • Kropp, bevegelse og helse
    • Kunst, kultur og kreativitet
    • Natur, miljø og teknikk
    • Etikk, religion og filosofi
    • Nærmiljø og samfunn
    • Antall, rom og form
  • Tema
    • Barnevern
    • Barns medvirkning
    • De minste barna
    • Den viktige leken
    • Følelsesskolen
    • IKT i barnehagen
    • Juleforberedelser
    • Kunstfag
    • Ledelse
    • Mat i barnehagen
    • Matematikk i barnehagen
    • Matglede i barnehagen
    • Ny i barnehagen
    • Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøtet
    • Rekruttering
    • Samlingsstund
    • Sommer i barnehagen
    • Språk
    • Temaheftene til rammeplanen
  • Verktøy
    • Mobbing i barnehagen
    • Skiaktiviteter
    • Følelseskolen
    • Profesjonelt relasjonsarbeid
    • Relasjonsbasert ledelse
  • Kurs
  • Bli medlem
  • Glemt passord

    Bli medlem

Når erfaringene blir forskjellige

  • Katrine Giæver
  • 16.10.2007

Katrine Giæver skriver om hvordan erfaringsbakgrunnen påvirker oss.

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Les også

Hva er lurt og hva er lov? - (artikkel 3)

På datamaskin eller nettbrett er det enkelt for barna å skape digitale kunstverk av egne bilder.

Lærte mye av likestillingsprosjekt

Utsikten barnehage ville finne ut om de gir like muligheter for jenter og gutter

I samarbeid og forståelse for barnas beste

I denne artikkelen har jeg valgt å se på noen sentrale utfordringer knyttet til samarbeidet mellom barnehagen og barnas hjem

Snakk om de minste!

Dette er en gruppeoppgave til bruk på personal- eller foreldremøter.

Er det jentene som skal endres?

Hvordan ivaretas likestllingsarbeidet i barnehagene?

Barn og integritet – del 1

Det å verne om og støtte opp om barns kontinuerlige identitetsprosess og streben etter integritet fordrer aktive, bevisste og lydhøre voksne.

Barnehagen som flerkulturell arena

Dette er en semesteroppgave som er skrevet i Påbygningsstudie i ”Flerkulturell forståelse”, Høgskolen i Oslo 2001 av Katrine Giæver.

Les mer >>

Foreldreveiledningsprosjektet

Vår 2004 deltok Bydel Grorud i et tverrfaglig samarbeidsprosjekt mellom Barne - og Familiedepartementet og ICDP Norge - kalt Foreldre veilednings prosjektet. ICDP for omsorgsgivere med etnisk minoritetsbakgrunn.

Les mer >>

Vikar informasjon om tospråklige barn

Hvordan bør vi forholde oss til tosprklige barn som er i ferd med å lære norsk? Her er et godt informasjonsskriv til vikarer og ansatte.

Les mer >>

Det er dette som er verden!

Barnehagen vår er en liten verden befolket av små og store mennesker.

Les mer >>

Når erfaringene blir forskjellige

Katrine Giæver skriver om hvordan erfaringsbakgrunnen påvirker oss.

Les mer >>

Hvilken betydning har flerspråklighet?

Nyttig informasjon om flerspråklighet.

Les mer >>

Suverene Zeinab

Det har kommet ei ny jente til barnehagen. Hun har flotte fletter og fin kjole. Hun har en stille mamma som skjuler seg bak slør.

Les mer >>

Den flerkulturelle barnehagen

Hva vil det si at barnehagen er flerkulturell. Hvilken rolle kan tospråklige assistenter spille?

Les mer >>

Foreldre samarbeid med tospråklige foreldre

Her er noen tips for det første møtet med fremmedkulturelle familier.

Les mer >>

Barnehageforum © 2019