Barnehageforum - Matematikk er mer enn tall og tegn

Matematikk handler om mye mer enn regnestykker og teori. Matematikk kan for eksempel handle om tenner. Det var tilfelle sist Matematikksenteret i Trondheim hadde besøk av en barnehage.

ANNONSE
Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Hverdagsmatematikk i barnehagen

Karlavagnen Förskola har satset mye på å arbeide bevisst og aktivt med matematikk i hverdagen.

Les mer >>

Matematikkskolen, Del 1: Tall og telling

Barnehageforums Matematikkskole, i samarbeid med Matematikkhuset. Gjennomfør seks spennende delkurs og oppdag matematikken i barnehagen!

Les mer >>

Konkret matematikk i kreativt verksted

Skapende aktiviteter som metode for å lære matematiske begreper

Les mer >>

Matematikkskolen, Del 2: Tall og mengde

Barnehageforums Matematikkskole, i samarbeid med Matematikkhuset. Gjennomfør seks spennende delkurs og oppdag matematikken i barnehagen!

Les mer >>

Mattesamling hver uke

Nardo barnehage i Trondheim har jobbet systematisk med matematikk det siste året.

Les mer >>

Matematikk imellom barnehage og skole

Matematikk i barnehagen handler ikke om å gjøre barnet klar for videre læring i skolen, ettersom matematikken i barnehagen har en stor verdi i seg selv.

Les mer >>

Hvor mange tenner har en kråke?

Det er viktig å ta matematikken på alvor – og lov til å bruke humor for å gi barna matematisk forståelse, sier Gerd Åsta Bones.

Les mer >>

Matematikk i barnehagen

Lek er drivkraften i utviklingen av barnas matematikk. Barna bruker sine begreper i leken, og leken utvider forståelsen. I arbeidet med matematikk i barnehagen må derfor barnas lek stå sentralt. Barnas egne matematiske tanker og egne forestillinger må respekteres.

Les mer >>

Matematikk-tips: Dagens tall er 3

Trenger dere tips til hvordan dere kan jobbe med matematikk i barnehagen?

Les mer >>