Begynnende regneferdigheter

Hvordan kan man støtte de yngste barnas gryende forståelse for matematiske begreper?

Les mer >>

Matematikk i barnehagen

Lek er drivkraften i utviklingen av barnas matematikk. Barna bruker sine begreper i leken, og leken utvider forståelsen. I arbeidet med matematikk i barnehagen må derfor barnas lek stå sentralt. Barnas egne matematiske tanker og egne forestillinger må respekteres.

Les mer >>

Hvor mange tenner har en kråke?

Det er viktig å ta matematikken på alvor – og lov til å bruke humor for å gi barna matematisk forståelse, sier Gerd Åsta Bones.

Les mer >>

Tall og form i hverdagen

Dekke bordet + bygge hus + sortere klossene = daglige aktiviteter i barnehagen = antall, rom og form.

Les mer >>

Matematikkskolen, Del 3: Geometri 1

Barnehageforums Matematikkskole, i samarbeid med Matematikkhuset. Gjennomfør seks spennende delkurs og oppdag matematikken i barnehagen!

Les mer >>

Matematikkskolen, Del 5: Mønster

Barnehageforums Matematikkskole, i samarbeid med Matematikkhuset. Gjennomfør seks spennende delkurs og oppdag matematikken i barnehagen!

Les mer >>

Like mange, flere eller færre – grunnlaget for talloppfatning

Om å støtte de yngste barnas tallforståelse

Les mer >>

Matematikk er mer enn tall og tegn

Matematikk handler om mye mer enn regnestykker og teori. Matematikk kan for eksempel handle om tenner. Det var tilfelle sist Matematikksenteret i Trondheim hadde besøk av en barnehage.

Les mer >>

De leker med tall i Baldershage barnehage

Lek med tall og begreper fenger både barn og voksne i Baldershage barnehage

Les mer >>