Jeg har tenkt meg godt om, og det er ikke noe hjemme som ligner på barnehagen.

Spørsmål til barnet/barna:

Vet du hvorfor barnehagene og skolene er stengt nå?

5-åringen: Ja. Det vet jeg. Vil du spørre meg om hvorfor? (Ja.) Fordi det er koronavirus. 

9-åringen: Ja. Sånn at vi ikke skal få koronavirus. Når vi er sammen er det enklere å få virus. Når vi er for eksempel forkjøla og hoster, så kommer viruset ut i lufta. Vi må ikke være på samme sted hele tiden.

Hvordan er det å være hjemme på dager som ikke er helg?

5-åringen: Det er litt hyggelig og litt gøy, fordi da er vi nærmere is, og jeg vil ha is.

9-åringen: Det er ganske rart. Det er liksom litt hyggelig. Det er enklere å få hjelp av mamma fordi når man er på skolen er det mange barn, og da har læreren bare tid til en om gangen. Mamma har tid fordi vi er bare to barn!

Savner du barnehagen? Evt hva er det du savner med barnehagen?

5-åringen: Jeg vet ikke helt. Jeg vet ikke helt om jeg savner barnehagen, jeg.

9-åringen: Jeg savner å være sammen med venner. Når man ikke har venner, eller man har jo venner, men de er ikke her. Det er dumt at man må holde en meters avstand.

Gjør dere noe hjemme som ligner på ting dere gjør i barnehagen?

5-åringen: Nei. Jeg har tenkt meg godt om, og det er ikke noe hjemme som ligner på barnehagen.

9-åringen: Vi gjør oppgaver hjemme. Jeg synes ikke noe ligner på barnehageting.

Har du en ide til hvordan familier kan ha det fint sammen og være venner, når alle er hjemme fra jobb og barnehage/skole?

5-åringen: Man kan kose mye men nå må vi faktisk ikke spørre og svare mer, nå mååååå vi leke noe sammen.

9-åringen: Man kan leke med søsken. Man kan leke gjemsel og har’n ute i hagen. Man kan male og lage ting.

Spørsmål til foresatte:

Hva er du/dere utdannet som og hva jobber du/dere med?

Far: Utdannet som musiker, arbeider som freelancer og førsteammanuensis ved et universitet.

Mor: Utdannet som lærer, arbeider som 62,5% barneskolelærer og tar 50 % etterutdanning.

Har du/dere hjemmekontor? Og får du/dere gjort de arbeidsoppgavene du/dere skal?

Far: Hjemmekontor, underviser studentene via skype. Konserter/turneer/tv-innspillinger er avlyst. Får gjort undervisning og kontorarbeid, får til en viss grad øvd på eget instrument, får ikke spilt konserter.

Mor: Har hjemmekontor men får ikke gjort så veldig mye. Kjenner på at jeg skuffer kollegaer, ikke når ut til elever og underpresterer på studiet. Voldsom avmaktsfølelse når arbeidsplassen og studie stiller like store eller større krav som før. Det forventes deltakelse på nye, digitale platformer, deltakelse på digitale forelesninger, chat/videomøter, innlevering av arbeidskrav endret fra muntlig framføring til multimodal innlevering osv. Får ikke gjort det som er forventet, og sitter oppe på kvelds- og nattestid for å komme i mål. Kommer likevel ikke i mål. Skulle veldig gjerne ønske at arbeidsgiver og studiested tok inn over seg at det er unntakstilstand.

Hvor mange barn har du/dere hjemme fra barnehage/skole + alder?

Jente 9 år, 3. klasse + gutt 5 år, barnehage.

Hva slags dialog/kommunikasjon har dere med lærer i barnehagen og/eller skolen?

Skolelærer: Mottatt ukeplan med oppgaver for to uker. Felles e-post der hun inviterer oss til å sende rapport fra de første dagene.

Barnehagens daglige leder: Har sendt epost og bedt oss ta kontakt dersom vi er i yrker som krever barnepass.

Hvordan ser dagene dine/deres ut og hvordan organiserer du/dere hverdagen nå?

Hverdag:

- Alle står opp når barna våkner (ca kl 06), kle på, frokost, lage matpakke.

- Ca 0830: Ganske faste rammer, men mye spontanitet innenfor disse. Mor har hjemmeskole for eldste barnet. Yngste er med på hjemmeskolen. Han leker da at han er skolebarn, og får sekk og pennal. Det er stas. Han leker også at han er en baby som har blitt med mammaen på jobb. Han vil være rundt bordet der eldste jobber med skoleoppgaver, men er like mye under bordet som oppå bordet eller på stolen. Yngste henter ting fra alle rom, lager butikk, men vil også sitte litt og klippe etter streker, tegner på ark, tegner bokstaver, spiller lesespill på iPad. Mor har gjort klar noen oppgaver han kan klare (telle dinosaurene på arkene, finne to like, osv). Samlet arbeidstid ved «skolepulten»: Ca 40 minutter. Mye av det andre er skolerelatert: Vi har friminutt (leker ute sammen, leker ute alene, spiller ball), fruktpauser, lesestund (mor eller eldste barn leser). Vi har minst to økter med planlagt fysisk aktivitet, men de er kortvarige. Far har hjemmekontor i kjelleren når vi har skole, men han er med på friminutt. Planen var at mor skulle jobbe når det var friminutt, men mor trenger også friminuttene!

- Ca 11: Matpakke, spiser ute eller inne. Etter maten har vi ofte lest lang bok sammen (charlie og sjokoladefabrikken, den uendelige historie..). Gjerne med tepper i sofaen på terrassen.

- Ca 12: Leking/kunst/spill/praktisk/utetid: Vi har plukket søppel i hagen, blåst egg til påske, perlet drømmefanger, lekt med lego, plukket tomme sneglehus i hagen og talt hvor mange det var, hentet sommerleker i garasjen (aquaplay), luket i hagen. Far er med på uteaktivitetene, har hjemmekontor dersom vi er inne. Dagens høydepunkt1: En vennefamilie gikk tur forbi huset vårt og banket på vinduet. Ungene løftet opp leker og viste fram ting gjennom vinduet. Stor stas! Vennebarnet (3 år) viste at han kunne sykle på sykkel med støttehjul. Jubel gjennom vinduet!

- Ca 1530: Familien lager middag sammen. Vi bruker ord som ¼ av smøret, en halv liter osv.

- Etter middag leker far med ungene mens mor har hjemmekontor. Nå er ungene lei av å være mye ute, og vil tøyse og leke inne. Da har mor hjemmekontor på verandaen.

- Kl 17.30: yngste har kveldsbad, barnetv og kvelds. Eldste har tid på egen telefon/skyper med venner. Dagens høydepunkt: Spilte «gjett hvem» med bestevennen på facetime.

- Kl 1845: Bok i sengen for yngste. Eldste er med for å lytte eller så er det hun som leser høyt.

- Kl 19: Yngste sover. Etter dette er begge voksne sammen med eldste, kvalitetstid, spiller spill, spiser kveldsmat, skriver dagbok, ser tv sammen.

- Kl 2030: Eldste legger seg. Mor ser nyhetene og har kveldskontor. Far øver på instrument.

- Kl 22.00: Far legger seg.

- Kl 23.00: Yngste våkner, kommer løpende ut i stua og sover videre på fanget til mor/på sofaen. Mor jobber videre på PC.

- Kl 00.30: Mor legger seg.