Les også
Lederskjønn og handlingskompetanse
Den pedagogiske lederen har en dobbeltfunksjon, der h*n bruker faglig skjønn som base for handlinger i det pedagogiske arbeidet med barna, samtidig som h*n har ansvaret for at resten av personalet lærer hvordan tilsvarende handlinger utføres.
Les mer >>Barnehageansattes lojalitetsplikt
I alle arbeidsavtaler gjelder en lojalitetsplikt – uansett om dette er uttrykkelig nevnt i avtalen eller ikke.
Les mer >>Teamledelse i barnehagen – en hybrid ledelsesform
Å være pedagogisk leder i et barnehageteam er en spennende og kompleks oppgave. En hybrid lederform som teamledelse, har mål om å lede og støtte personalet slik at alle blir gode i arbeidet med barna. Hvordan kan den pedagogiske lederen bidra til å skape «vi-følelse»?
Les mer >>5 kjennetegn ved et godt lederteam
Hva skal til for å utvikle et godt lederteam, og hva bør man ikke gjøre?
Les mer >>Lederskap i praksis, på tur med store og små
Bevisst lederskap handler blant annet om å utvikle seg selv , erkjenne seg selv, og opparbeide seg god selvfølelse
Les mer >>Nyheter i arbeidsmiljøloven
Det er uvanlig at det kommer så mange endringer samtidig i arbeidsmiljøloven som i 2024. I denne artikkelen blir det pekt på de endringene som antas å være mest relevante for barnehager.
Les mer >>