
Verktøyet: Ulik alder - ulike behov
Ettåringen har åpenbart andre behov enn femåringen. Sammen med Karin Österlund har vi utviklet er verktøy som skal gi hele personalgruppen kunnskap om de mest vesentlige behovene i hver aldersgruppe.
Les mer >>Barn, døden og sorg
Denne oppgaven handler om barn og sorg i forbindelse med dødsfall og litt om jenters og gutters reaksjoner under en sorgprosess, og hvordan imøtekomme de.
Les mer >>Lekelykke i barnehagen
Forskere fra ulike forskningsdisipliner deler Fröbels og FNs tanker om at lek i hovedsak bidrar til barns følelse av glede, tilfredsstillelse og lykke. Vi mener at dette er så sentrale elementer i en god barndom at de ikke kan overses.
Les mer >>I samarbeid og forståelse for barnas beste
I denne artikkelen har jeg valgt å se på noen sentrale utfordringer knyttet til samarbeidet mellom barnehagen og barnas hjem
Les mer >>Venn, lekekamerat, bestekompis – eller en trussel?
Relasjoner mellom barn utgjør en så stor del av barnehagepedagogikken at det fremstår som en selvfølge.
Les mer >>Guide: Slik møter du gråten
Barn skal få lov til å være lei seg. Og de skal få bekreftet følelsen av å være lei seg. Men hvordan gjør man det? Hva sier man? Og hvordan hjelper man barnet videre?
Les mer >>