Barnehageforum - Selvopplevde fortellinger

Denne artikkelen viser hvordan barns selvopplevde fortelliger kan bidra til å endre praksis.

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Leken, barna og du

LEKEN, BARNA OG DU

Gjør leken til en kraft i personalets praksis – med foredrag, refleksjonsoppgaver og praktiske verktøy.

Se mer »

Samlingsstunder med medvirkning og magi

I Stenbråttet barnehage på Røros brenner de ansatte for samlingsstundene. Her skal barna bli hørt og få ta aktivt del. Det skaper både lærdom, undring, entusiasme og fellesskap.

Les mer >>

Internasjonale leker

Her finner du mange spennende leker som barn i andre land leker. De publiseres i samarbeid med SOS barnebyer.

Les mer >>

Den magiske språkposen

Denne artikkelen er skrevet av Marie-Louise Nyberg. Hun har arbeidet med innvandrerbarn i 16 år, og reiser rundt for å forelese om sine arbeidsmetoder

Les mer >>

Samlingsstundene handler om å se hverandre

Det krever at vi samles om noe og at voksne har en genuin tilstedeværelse som smitter over på barna. Når vi er tilstede med alle sanser, skapes ekte magi.

Les mer >>

Observasjonsskjema for samlingsstunden

Det er en lang vei frem til gode samlingsstunder. Og hva er egentlig en god samlingsstund? Et observasjonsskjema er et godt verktøy for utvikling.

Les mer >>

Ellinger

Lyd, rim og rytme fremheves i den nye rammeplanen som viktig virkemiddel for å stimulere språkutviklingen. Her er noen av de utallige ellingene som finnes.

Les mer >>

Ellinger

Ellinger er fint å ha på lur i ulike situasjoner. Det gjør telling og utvelging til en lek

Les mer >>

Samlingsstunden ut fra Vygotskijs perspektiv

Hvordan skal man finne en god balanse mellom lek og læring i samlingsstunden?

Les mer >>

Språksprell - metodiske språkleker for 4–6-åringer

Dette er et utdrag fra Språksprellpermen som mange barnehager har tatt i bruk

Les mer >>