Glemt passord
Den pedagogiske lederen har en dobbeltfunksjon, der h*n bruker faglig skjønn som base for handlinger i det pedagogiske arbeidet med barna, samtidig som h*n har ansvaret for at resten av personalet lærer hvordan tilsvarende handlinger utføres.
Vær bevisst på hva du ønsker å få ut av medarbeidersamtalen
Som leder må du trene på å gjøre kritikk om til noe positivt
Har du problemer med å få gjort det du skal gjøre? Førstehjelp for travle ledere kan bidra til å endre diner vaner
Mange pedagogiske ledere blir styrere og mange assistenter blir pedagogiske ledere på dispensasjon.
Verdier er noe vi ønsker, noe som peker mot en tilstand vi gjerne vil fremme
Gjør leken til en kraft i personalets praksis – med foredrag, refleksjonsoppgaver og praktiske verktøy.
Uenigheter som påvirker arbeidsmiljøet og ikke håndteres kan forsure arbeidshverdagen for mange. Hvordan bør dette håndteres?
Et godt arbeidsmiljø bygger på tillit og åpen kommunikasjon, men hva skjer når baksnakking og utelukkelse skaper splittelse i personalgruppen?
Når én person tar for mye plass i samtaler og beslutninger, kan det skape ubalanse og gjøre at andre trekker seg unna. Hvordan kan personalgruppen legge til rette for en åpen og inkluderende dialog der alle blir hørt?
Når noen føler at de gjør mer enn andre, kan det skape frustrasjon, dårlig stemning og svekket samarbeid i personalgruppen.
Ulike pedagogiske syn kan berike barnehagens praksis, men når uenigheten blir for stor, kan det skape forvirring både internt og blant foreldrene. Hvordan kan personalet finne en felles retning som ivaretar både leken og den pedagogiske progresjonen?