Glemt passord
Forandringer kommer. Alltid. De spør ikke om lov en gang. Hvordan kan vi navigere gjennom disse forandringene, slik at vi utvikler oss, hver enkelt – og sammen?
– Ledere må ha mål, slår de fast i bydel Alna i Oslo. Alle de kommunale barnehagene er involvert i et utviklingsarbeid der resultatmål og resultatledelse er sentrale elementer, og der hver enkelt leder må sette seg personlige mål.
Det skal ikke komme mange uheldige formuleringer ut av din munn før de skader lederskapet ditt og dine ansatte begynner å se seg om etter en ny jobb. Les hvilke ti setninger du ikke må si som leder.
Det er uheldig dersom avstanden mellom styrer og pedagogisk leder blir større.
Skjemaet med området "Den kompetente voksne" er et eksempel på hvordan man kan strukturere utviklingsarbeidet i barnehagen.
Sykdom kan dukke opp når en minst venter og ønsker det, og passer aller minst rett før eller i løpet av en ferietur.
Gjør leken til en kraft i personalets praksis – med foredrag, refleksjonsoppgaver og praktiske verktøy.
Uenigheter som påvirker arbeidsmiljøet og ikke håndteres kan forsure arbeidshverdagen for mange. Hvordan bør dette håndteres?
Et godt arbeidsmiljø bygger på tillit og åpen kommunikasjon, men hva skjer når baksnakking og utelukkelse skaper splittelse i personalgruppen?
Når én person tar for mye plass i samtaler og beslutninger, kan det skape ubalanse og gjøre at andre trekker seg unna. Hvordan kan personalgruppen legge til rette for en åpen og inkluderende dialog der alle blir hørt?
Når noen føler at de gjør mer enn andre, kan det skape frustrasjon, dårlig stemning og svekket samarbeid i personalgruppen.
Ulike pedagogiske syn kan berike barnehagens praksis, men når uenigheten blir for stor, kan det skape forvirring både internt og blant foreldrene. Hvordan kan personalet finne en felles retning som ivaretar både leken og den pedagogiske progresjonen?