
Hverdagen i barnehagen byr på en rekke situasjoner hvor det ikke alltid finnes enkle svar.
Personalet møter ofte dilemmaer som krever balanse mellom barnas behov, foreldrenes ønsker, barnehagens verdier og pedagogiske mål. Hvordan vi håndterer disse situasjonene, har stor betydning for både barnas trivsel, læring og utvikling, og for samarbeidet i personalgruppen.
Gjennom praksisfortellinger og beskrivelser av problemstillinger ønsker vi å invitere til refleksjon rundt vanlige dilemmaer som oppstår i barnehagehverdagen. Hver situasjon gir mulighet til å tenke over egne verdier og praksis, dele erfaringer og styrke personalets felles forståelse. Målet er å utvikle en bevissthet om hvordan vi kan møte utfordringer på måter som fremmer både barnas og de voksnes beste.
Husk: Det er ofte ikke én riktig løsning på et dilemma. Derfor er det viktig å reflektere sammen som et team, finne balanserte løsninger og bruke barnehagens verdigrunnlag som kompass.
Er dere klare for å dykke ned i dagens dilemma?
Når voksne ikke er enige om grensesetting
På avdelingen har de voksne ulike syn på hvordan de skal håndtere barn som ikke vil rydde opp etter seg. Noen mener det er viktig at barna lærer ansvar og insisterer på at alle må bidra, mens andre mener det er bedre å motivere barna gjennom lek og gjøre det til en felles oppgave. En dag nekter femåringen Emil å rydde, og en ansatt sier bestemt:
"I denne barnehagen må alle rydde!"
En annen ansatt reagerer og sier:
"Kanskje vi kan gjøre det til en lek i stedet?"
Situasjonen blir uklar for Emil, som ikke vet hvilke forventninger som gjelder.
Refleksjonsspørsmål:
- Hvordan kan personalet sikre at de har en felles tilnærming til grensesetting?
- Hvilke fordeler og ulemper er det med ulike strategier for å få barna til å rydde?
- Hvordan påvirker inkonsekvente beskjeder barnas forståelse av regler og ansvar?
Disse spørsmålene kan bidra til refleksjon og gode samtaler i personalgruppen, slik at de ansatte blir tryggere på hvordan de håndterer komplekse situasjoner i hverdagen.
Generelle refleksjonsspørsmål for alle dilemmaene:
- Hva sier rammeplanen om disse situasjonene, og hvordan kan vi bruke den som veiledning?
- Hvilke verdier i barnehagen bør ligge til grunn når vi løser slike dilemmaer?
- Hvordan kan personalet bruke hverandres erfaringer og perspektiver for å håndtere lignende situasjoner?