Glemt passord
-et utviklingsarbeid om toddlernes særegne lek med gjenbruksmaterialer
Hypotese: Barnehageansatte og foresatte begrenser barns risikolek, og barnehagehverdagen er voksenstyrt. Har vi kjørt oss fast i risikolekens paradoks?
BOK: INNENFOR OG UTENFOR – BARNS RELASJONER VOKSNES ANSVAR
Alle barn har rett til å leke. De trenger et inspirerende lekemiljø hvor de kan sette i gang, styre og strukturere leken sin selv.
Hvordan kan digitale verktøy brukes som en ressurs i uterommet? Et prosjekt i Ila barnehage gav mange gode erfaringer – og to digitale barnehagepriser!
Uansett kva ein som barnehagelærar set i gang av fine opplegg, veit ein ikkje om det hevar kvaliteten i praksisen utan at ein får kjennskap til korleis barna i gruppa gjer opplegget til sitt eller omformar det til noko som gir meining for dei.
Utearealet i barnehagen blir redusert samtidig som arealet til parkering forblir uendret
God rollelek kommer ikke av seg selv. Barn trenger inspirasjon, materialer og lekekloke voksne.
I en tid hvor mange har meninger om hva barnehagen skal bruke tiden på er det ekstra viktig å holde fast ved kunnskapen om lekens betydning.
Dinosaurer er noe som virkelig kan fasinere barn. Enkelte kan sitte i evigheter og lage lange fortellinger med figurene.
Å tilberede mat i friluft er god kur mot grå hverdager fordi det setter kokkens skaperglede i sving. Det gjelder for barn også.
Synes dere av og til at lekemateriellet spres for alle vinder før barna rekker å skape lek som får vare en stund? Da kan en god lekekommode være tingen.
Hvordan legger man til rette for god rollelek? Vi har snakket med to barnehager som har leken høyt på prioriteringslisten.
Leken blir i for stor grad sett på som en uproduktiv aktivitet uten verdi
En gruppeoppgave til bruk i kollokviearbeid, personal- eller avdelingsmøter.
Lek og læring brukes om hverandre som om de var to sider av samme sak. Det er de ikke. Læring er alltid til stede i leken, men leken er slett ikke alltid til stede i læringen, slik noen vil ha det til. Spørsmålet er hva vi verdsetter mest.
Lek er barns primære arena for å uttrykke seg selv
Barn liker å eksperimentere med klanger, lyder og rytmer
Er det noe du godt kunne tenke deg å leke som du ikke har prøvd ennå?
Mange ettåringer tilbringer store deler av utetiden sin i sandkassa. Men hva skjer egentlig der, og er de der frivillig?
Ingen barnehager tør å lage en lekeplass uten sandkasse. Lek i sand hører barndommen til.