logo
logo logo
  • Hjem
  • Pedagogikk
    • Rammeplan
    • Spes.ped.
    • Teoretikere
    • Omsorg, lek og læring
    • Migped
    • Samspill og kommunikasjon
    • Barns utvikling
  • Ledelse
  • Barn og helse
    • Førstehjelp
    • Smittsomme sykdommer
    • Forebyggende tiltak
    • Skriv til foreldre
    • Andre tilstander
    • Annet helsestoff
  • Idebank
    • Kommunikasjon, språk og tekst
    • Kropp, bevegelse og helse
    • Kunst, kultur og kreativitet
    • Natur, miljø og teknikk
    • Etikk, religion og filosofi
    • Nærmiljø og samfunn
    • Antall, rom og form
  • Tema
    • Barnevern
    • Barns medvirkning
    • De minste barna
    • Den viktige leken
    • Følelsesskolen
    • IKT i barnehagen
    • Juleforberedelser
    • Kunstfag
    • Ledelse
    • Mat i barnehagen
    • Matematikk i barnehagen
    • Matglede i barnehagen
    • Ny i barnehagen
    • Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøtet
    • Rekruttering
    • Samlingsstund
    • Sommer i barnehagen
    • Språk
    • Temaheftene til rammeplanen
  • Verktøy
    Personalmøte - Rammeplan

    TEMA: Barnehagen som pedagogisk virksomhet

    Personalmøte - Rammeplan

    TEMA: Barnehagens formål, verdier og syn på barn

    Mobbing i barnehagen

    KURS: Over en periode på 4-6 uker

    Relasjonsbasert ledelse

    En guide til ledelse med hjerte og hjerne

    VELKOMMEN til barnehagen

    Oppskrift på det første foreldremøte

    Profesjonelt relasjonsarbeid

    - en verktøykasse til refleksjon over relasjoner

    Følelseskolen

    Artikkelserie om følelser

    Skiaktiviteter

    Timeprogram for skiaktiviteter i barnehagen

  • Kurs
  • Bli medlem
  • Glemt passord

    Bli medlem

Hva karakteriserer dårlige ledere?

  • Kjell Simonsen
  • 11.03.2013

En stor amerikansk undersøkelse har identifisert de mest vanlige karaktertrekk hos dårlige ledere

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Les også

6 gullkorn om arbeidsmiljøet

Innflytelse, meningssfullt arbeid, forutsigbarhet, sosial støtte og rettferdig belønning og krav er viktige ingredienser for et godt arbeidsliv

Ta pauser når du snakker til en forsamling

Understrek ditt budskap ved å være stille noen sekunder!

Prinsipper for gode målformuleringer del 3

Engasjerende og forståelige mål er nødvendig for å få med seg personalgruppen i ønsket retning

Situasjonsbestemt ledelse

Situasjonsbestemt ledelse er en strategi som peker på pedago­gisk leders mulighet til å lede sitt arbeidslag på en systematisk og målrettet måte, tilpasset individuell utvikling og kollektiv innsats.

Krigen på skrivebordet ditt

Kjemper du en daglig kamp med de hurtig voksende bunkene på skrivebordet?

Systematiser små og store oppgaver

Det finnes ulike hjelpemidler som kan være en god hjelp til å holde oversikt over dine oppgaver

Er du selvsikker?

Anser du deg selv for å være selvsikker? Og hva betyr det for deg å være selvsikker?

Les mer >>

Krigen på skrivebordet ditt

Kjemper du en daglig kamp med de hurtig voksende bunkene på skrivebordet?

Les mer >>

Fra fagperson til leder

Å bli leder er noe annet enn å være leder. En av hovedutfordringene er å løsrive seg fra sin faglige rolle og identitet.

Les mer >>

Fremtidens ledere må være faglige ledere

Det er mange som vil mene noe om barnehagens innhold og arbeidsmåter. Dette krever barnehageledere som er faglig sterke, mener professor Dion Sommer.

Les mer >>

Hva kjennetegner dårlig ledelse?

Her er fire ting ansatte mener kjennetegner dårlig ledelse.

Les mer >>

Om ledelse og klovneri

Har lederrollen mye til felles med det å være klovn?

Les mer >>

Hva er den viktigste utfordringen for ledere i dagens barnehager?

Gode voksne med fokus på barns beste

Les mer >>

Lærende møter

Ditt ansvar som leder er å få fram det beste i innspillene fra dine medarbeidere, gjerne gjennom å få til en kultur for å stille gode oppfølgingsspørsmål og dermed for medskaping.

Les mer >>

Seks skritt for å nå dine mål

De fleste av oss har mål, men mange er ikke i stand til å oppnå målene de har satt eller å omsette dem i resultater

Les mer >>

Barnehageforum © 2019