Barnehageforum - Tredimensjonal fargelek - del III

Bruk av steiner kan gi inspirasjon til ulik type lek

Ta med formingsmaterialene ut i friluft, og erfar hvordan sand, jord og vann er flotte utgangspunkt for skapende og kreative aktiviteter – det samme er skogen med kongler, steiner og trær.

Når vi leker i omgivelsene, enten det er i sandkassen eller på stranden, bygges det tredimensjonalt. Huler og groper, hauger og tårn henger sammen i velkomponerte konstruksjoner. Bevisst og ubevisst erfarer barna begreper som har med antall, rom og form å gjøre. Det er for eksempel flere hull i det øverste tårnet enn i det nederste, vanndammen er dyp og rund, en bred vei krysser en annen. Retninger endres underveis i leken og vi tar nye perspektiver. Lek og eksperimentering med farge handler ikke bare om å gi barna muligheter til å sette farge på underlaget! Lek med materialene, naturen og omgivelsene utfordrer også barnas matematiske kompetanse.

Grønne pyramider

Steiner kan også være byggeklosser. Inviter barna til å samle inn stein i kurver eller bøtter. Sorter og klassifiser steinene etter for eksempel størrelse, farger eller form. Foreslå at vi skal male steinene med vannmaling – kanskje bare i grønt? Barna maler med svamp eller pensel og steinene kan ligge til tørk. Etter hvert som vi får nok steiner kan barna være med å planlegge hva vi skal bygge. En grønn pyramide? En flat fisk? Et gjerde?

Når vi maler, leker og innlemmer naturmaterialer i skapende prosesser, må vi vise omsorg for naturen. Vi rydder opp etter oss, og vi bruker vannbaserte malinger som lar seg skylle vekk av regn og vann.


Leken, barna og du

LEKEN, BARNA OG DU

Gjør leken til en kraft i personalets praksis – med foredrag, refleksjonsoppgaver og praktiske verktøy.

Se mer »