1. oktober lanserer Brenna-utvalget en rapport som kan få dramatiske konsekvenser for arbeidet i barnehagen.
- Det kan se ut til at det åpnes for at skolens læreplan slippes inn i barnehagen. Det er i så fall revolusjonerende, sier Høgskolelektor Hilde Dehnæs Hogsnes.
Brennautvalget har det siste året arbeidet på oppdrag fra regjeringa med å vurdere ulike ordninger for et såkalt systematisk pedagogisk tilbud til alle førskolebarn. Pedagogisk veileder Marit Jacobsen ved Pedagogisk fagsenter Bydel St. Hanshaugen er blant flere som stusser over uklarheter i utvalgets mandat: – Handler dette om å endre det pedagogiske arbeidet som gjøres med femåringer i barnehagen, handler det om å finne på noe for de som ikke går i barnehage, eller er det snakk om et pedagogisk tilbud til alle førskolebarn uansett om de går i barnehage eller ikke, spør hun.
Brennautvalget har det siste året arbeidet på oppdrag fra regjeringa med å vurdere ulike ordninger for et såkalt systematisk pedagogisk tilbud til alle førskolebarn. Pedagogisk veileder Marit Jacobsen ved Pedagogisk fagsenter Bydel St. Hanshaugen er blant flere som stusser over uklarheter i utvalgets mandat: – Handler dette om å endre det pedagogiske arbeidet som gjøres med femåringer i barnehagen, handler det om å finne på noe for de som ikke går i barnehage, eller er det snakk om et pedagogisk tilbud til alle førskolebarn uansett om de går i barnehage eller ikke, spør hun.