Hva skjer når ledelse glipper – når konflikter får vokse, retning blir uklar og samarbeidet skaper mer frustrasjon enn fellesskap?
Og hvordan ser det ut når ledelse virker – når den er tydelig, modig, varm og samlende?
Dette handler ikke bare om lederrollen på papiret. Det handler om hverdagen i barnehagen – om kulturen som merkes i garderoben, på personalrommet og i leken med barna.
Når ledelse glipper
Ledelse «forsvinner» sjelden over natta. Det skjer ofte i små steg:
- Beslutninger utsettes, fordi «vi må snakke litt mer om det først».
- Konflikter blir liggende, fordi «det ordner seg nok».
- Det blir uklart hvem som har ansvar for hva – og enda mer uklart hvem som følger opp.
Hverdagsbildene når ledelse ikke virker
Når ledelse glipper, viser det seg ofte slik:
- Utydelig retning:
Personalet er usikre på hva som er viktigst. Rammeplanen nevnes, men omsettes ikke til konkret praksis. Dagsform og tilfeldigheter styrer mer enn bevisste valg. - Uforløste konflikter:
Små irritasjoner får gro. Det snakkes om hverandre mer enn med hverandre. Uenighet blir noe farlig, ikke noe vi kan lære av. - Varierende voksenstil:
Noen voksne er strenge, andre «slipper alt». Barna møter ulike grenser og ulike svar – avhengig av hvem som er på jobb.
Resultat: utrygghet, både for barn og ansatte. - Fraværende relasjonsledelse:
Ingen tar ansvar for å bygge laget. Det blir opp til tilfeldige relasjoner hvem som trives og hvem som faller utenfor – både barn og voksne.
I slike miljøer blir det tyngre å gjøre en god jobb. Engasjerte medarbeidere kan bli slitne, og det som egentlig var et felles samfunnsoppdrag, føles mer som en evig brannslukking.
Når ledelse virker
Tydelig ledelse handler ikke om å «bestemme mest mulig». Det handler om å ta ansvar for helheten: retning, relasjoner og rammer.
1. Retning – vi vet hvor vi skal
I barnehager med god ledelse merkes det ofte på dette:
- Verdier og rammeplan er oversatt til konkrete prioriteringer:
- Hva betyr omsorg hos oss?
- Hvordan ser lekens plass ut i vår hverdag?
- Hvordan jobber vi mot mobbing og for et trygt miljø?
- Personalet kan svare likt på spørsmål som:
- Hva er viktigst i garderoben?
- Hva gjør vi når et barn står alene i leken?
- Hva mener vi med «barns medvirkning»?
Retning handler om å gjøre det lett å velge riktig i hverdagen. Når retningen er tydelig, slipper ansatte å «gjette» og forhandle alt på nytt hver dag.
2. Relasjoner – vi bygger laget, ikke bare turnus
God ledelse er alltid relasjonsledelse. Det handler om:
- Tillitsfulle relasjoner til ansatte
– der det går an å være både stolt og usikker, både sliten og engasjert, uten å bli møtt med himlende blikk. - Trygge profesjonelle samtaler
– der man kan si:
«Jeg ser at du blir veldig hard i stemmen i garderoben. Kan vi snakke om det?»
uten at det oppleves som et personlig angrep. - Blikk for hele laget
– styrer og pedagogiske ledere som spør:
«Hvem blir ofte stående alene i personalgruppa?»
«Hvem trenger støtte for å bli tryggere i leken?»
«Hvem har vi ikke brukt kompetansen til godt nok ennå?»
Når relasjonene er sterke, tåler vi mer: endringer, utfordringer, vanskelige saker og perioder med press.
3. Ansvar – vi vet hvem som gjør hva, og hvorfor
I barnehager med tydelig ledelse, er ansvar ikke bare en stillingsbeskrivelse i en skuff. Det er noe som leves:
- Klare forventninger:
Hver rolle har et tydelig ansvar:- Styrer tar ansvar for helheten, strukturene og kulturen.
- Pedagogiske ledere tar ansvar for pedagogikken i hverdagen og laget rundt barna.
- Fagarbeidere og assistenter vet at de er viktige medskapere – ikke «hjelpere på siden».
- Felles ansvar for barna:
«Dette er våre barn – ikke mine eller dine.»
Det betyr at man ikke lukker døren til «sin» avdeling og glemmer resten. - Ansvar for å handle – ikke bare se:
Ingen kan si: «Jeg så det, men tenkte noen andre tok det.»
Tydelig ledelse gjør at alle vet:- Hva gjør jeg når jeg er bekymret for et barn?
- Hvem kontakter jeg?
- Hvordan følger vi opp?
Den varme og tydelige lederen
En leder som virker, er både varm og tydelig:
- Varm nok til å se mennesker – både små og store.
- Tydelig nok til å sette retning, ta upopulære beslutninger og stå i ubehag.
- Modig nok til å si:
«Her har vi en kultur vi ikke kan fortsette med.»
«Dette er ikke godt nok for barna.»
«Her trenger jeg også å justere min egen praksis.»
Det samme gjelder ledelse i møte med barn:
En voksen kan være både trygg, mild og bestemt – samtidig. Og barn merker det. De vet hvem som holder rammen, og hvem som «gir etter» eller blir uforutsigbar.
Når ledelse skaper kraft i hverdagen
Når retning, relasjoner og ansvar henger sammen, skjer det noe:
- Personalet vet hvorfor de er på jobb – ikke bare hva de skal gjøre.
- Det blir lettere å prioritere det som virkelig har betydning for barnas trivsel og utvikling.
- Det blir rom for faglig utvikling – ikke bare «overlevelse».
Tydelig ledelse gir:
- Mer trygghet i personalgruppa.
- Mer forutsigbarhet for barna.
- Mer kraft i arbeidet for et trygt, godt og mobbefritt barnehagemiljø.
Hvor kan dere begynne?
Hvis du kjenner deg igjen i at ledelse noen ganger glipper, kan starten være enkel – men modig:
- Navngi virkeligheten
Sett ord på det alle merker, men få sier: utydelighet, slitasje, konflikter, usikkerhet. - Still tre spørsmål i ledergruppa eller personalet:
- Vet vi hva som er viktigst hos oss nå? (retning)
- Hvordan opplever vi relasjonene oss imellom? (relasjoner)
- Er ansvar og roller tydelige nok? (ansvar)
- Velg ett område å jobbe med først
Ikke gjør alt på en gang. Start med ett konkret grep:- F.eks. innføre korte, faste refleksjonsmøter om praksis.
- Eller lage tydelige forventninger til voksenrollen i leken.
- Eller rydde opp i en uløst konflikt.
Tydelig ledelse er ikke perfekt ledelse. Det er viljen til å ta ansvar, være i bevegelse og hele tiden spørre:
Hva trenger barna – og hva betyr det for hvordan vi leder hverandre?
