Matematikk i barnehagen handler ikke om å gjøre barnet klar for videre læring i skolen, ettersom matematikken i barnehagen har en stor verdi i seg selv.
Overgangen mellom barnehage og skole omfatter både tida før, under og etter at barnet slutter i barnehagen og begynner på skolen. Barnehage og skole har begge sin egenart som de skal ivareta og utvikle, og de er likeverdige partere i barnas samlede opplæringsløp. Barnehagen skal ikke late som de er «mini-skole» de siste månedene før barna begynner på skolen, og skolen skal ikke miste sin identitet som skole. Begge jobber for at alle barn skal få oppleve mestring og matematikkglede, og det gjør de på hver sin unike måte. Det er derfor viktig at barnehagen anerkjenner sin tilnærming til matematikk som verdifull, og stoler på at dette er det beste grunnlaget for at barna skal oppleve en god overgang til skolen.
Styringsdokumentene viser oss at sammenhengen handler både om likt verdigrunnlag, likt syn på hva matematikk handler om, lekens betydning for barns liv og likheter i arbeidsmåter og matematisk innhold. I matematikk innebærer dette at skolen ivaretar barnehagens lekende og praktiske arbeidsmåter, og at skolen verdsetter, løfter frem og viderefører de rike matematiske erfaringene som barna har med seg fra barnehagetiden. Det å begynne på skolen innebærer mye nytt for barna, men det må også være solide elementer av gjenkjennelse fra barnehagen for at barna skal finne seg trygt til rette. Når skolen bygger videre på de erfaringene barna har med seg, og alltid setter barnet i sentrum, vil grunnlaget for en opplevelse av sammenheng være til stede.
Refleksjonsspørsmål:
Hva vil dere si at en god overgang for barnet innebærer i matematikk?
Hva kan det innebære at barnehagen er skoleforberedende og at skolen er barnehageavsluttende?
Hvordan kan kjennskap til hverandres styringsdokumenter være nyttig for barnehagen og skolen?