Barnehageforum - Matematikk imellom barnehage og skole

Matematikk i barnehagen handler ikke om å gjøre barnet klar for videre læring i skolen, ettersom matematikken i barnehagen har en stor verdi i seg selv.

Overgangen mellom barnehage og skole omfatter både tida før, under og etter at barnet slutter i barnehagen og begynner på skolen. Barnehage og skole har begge sin egenart som de skal ivareta og utvikle, og de er likeverdige partere i barnas samlede opplæringsløp. Barnehagen skal ikke late som de er «mini-skole» de siste månedene før barna begynner på skolen, og skolen skal ikke miste sin identitet som skole. Begge jobber for at alle barn skal få oppleve mestring og matematikkglede, og det gjør de på hver sin unike måte. Det er derfor viktig at barnehagen anerkjenner sin tilnærming til matematikk som verdifull, og stoler på at dette er det beste grunnlaget for at barna skal oppleve en god overgang til skolen.   

 Styringsdokumentene viser oss at sammenhengen handler både om likt verdigrunnlag, likt syn på hva matematikk handler om, lekens betydning for barns liv og likheter i arbeidsmåter og matematisk innhold. I matematikk innebærer dette at skolen ivaretar barnehagens lekende og praktiske arbeidsmåter, og at skolen verdsetter, løfter frem og viderefører de rike matematiske erfaringene som barna har med seg fra barnehagetiden. Det å begynne på skolen innebærer mye nytt for barna, men det må også være solide elementer av gjenkjennelse fra barnehagen for at barna skal finne seg trygt til rette. Når skolen bygger videre på de erfaringene barna har med seg, og alltid setter barnet i sentrum, vil grunnlaget for en opplevelse av sammenheng være til stede.  

 

Refleksjonsspørsmål: 

Hva vil dere si at en god overgang for barnet innebærer i matematikk? 

Hva kan det innebære at barnehagen er skoleforberedende og at skolen er barnehageavsluttende? 

Hvordan kan kjennskap til hverandres styringsdokumenter være nyttig for barnehagen og skolen? 

Leken, barna og du

LEKEN, BARNA OG DU

Gjør leken til en kraft i personalets praksis – med foredrag, refleksjonsoppgaver og praktiske verktøy.

Se mer »

Begynnende regneferdigheter

Hvordan kan man støtte de yngste barnas gryende forståelse for matematiske begreper?

Les mer >>

Matematikkskolen, Del 3: Geometri 1

Barnehageforums Matematikkskole, i samarbeid med Matematikkhuset. Gjennomfør seks spennende delkurs og oppdag matematikken i barnehagen!

Les mer >>

Matematikkskolen - Introduksjon

Introduksjon til nettbaserte kurs om matematikk i barnehagen

Les mer >>

Matematikk i barnehagen

Lek er drivkraften i utviklingen av barnas matematikk. Barna bruker sine begreper i leken, og leken utvider forståelsen. I arbeidet med matematikk i barnehagen må derfor barnas lek stå sentralt. Barnas egne matematiske tanker og egne forestillinger må respekteres.

Les mer >>

Kan barnehagen forebygge matematikkvansker i skolen?

Tone Rebbestad stiller her spørsmål om ikke også barnehagen kan bidra positivt for å øke barns matematiske ferdigheter.

Les mer >>

Matematikkskolen, Del 6: Rom og lokalisering

Barnehageforums Matematikkskole, i samarbeid med Matematikkhuset. Gjennomfør seks spennende delkurs og oppdag matematikken i barnehagen!

Les mer >>

Matematikk er mer enn tall og tegn

Matematikk handler om mye mer enn regnestykker og teori. Matematikk kan for eksempel handle om tenner. Det var tilfelle sist Matematikksenteret i Trondheim hadde besøk av en barnehage.

Les mer >>

Mattesamling hver uke

Nardo barnehage i Trondheim har jobbet systematisk med matematikk det siste året.

Les mer >>

Matematikkdidaktikk på småbarnsavdelingen

Hører matematikk hjemme på småbarnsavdelingen? Ja, høyeste grad, mener Camilla Björklund. I denne artikkelen forklarer hun hvorfor.

Les mer >>