Barnehageforum - Matematikk imellom barnehage og skole

Matematikk i barnehagen handler ikke om å gjøre barnet klar for videre læring i skolen, ettersom matematikken i barnehagen har en stor verdi i seg selv.

Overgangen mellom barnehage og skole omfatter både tida før, under og etter at barnet slutter i barnehagen og begynner på skolen. Barnehage og skole har begge sin egenart som de skal ivareta og utvikle, og de er likeverdige partere i barnas samlede opplæringsløp. Barnehagen skal ikke late som de er «mini-skole» de siste månedene før barna begynner på skolen, og skolen skal ikke miste sin identitet som skole. Begge jobber for at alle barn skal få oppleve mestring og matematikkglede, og det gjør de på hver sin unike måte. Det er derfor viktig at barnehagen anerkjenner sin tilnærming til matematikk som verdifull, og stoler på at dette er det beste grunnlaget for at barna skal oppleve en god overgang til skolen.   

 Styringsdokumentene viser oss at sammenhengen handler både om likt verdigrunnlag, likt syn på hva matematikk handler om, lekens betydning for barns liv og likheter i arbeidsmåter og matematisk innhold. I matematikk innebærer dette at skolen ivaretar barnehagens lekende og praktiske arbeidsmåter, og at skolen verdsetter, løfter frem og viderefører de rike matematiske erfaringene som barna har med seg fra barnehagetiden. Det å begynne på skolen innebærer mye nytt for barna, men det må også være solide elementer av gjenkjennelse fra barnehagen for at barna skal finne seg trygt til rette. Når skolen bygger videre på de erfaringene barna har med seg, og alltid setter barnet i sentrum, vil grunnlaget for en opplevelse av sammenheng være til stede.  

 

Refleksjonsspørsmål: 

Hva vil dere si at en god overgang for barnet innebærer i matematikk? 

Hva kan det innebære at barnehagen er skoleforberedende og at skolen er barnehageavsluttende? 

Hvordan kan kjennskap til hverandres styringsdokumenter være nyttig for barnehagen og skolen? 

Matematikk-tips: Dagens tall er 3

Trenger dere tips til hvordan dere kan jobbe med matematikk i barnehagen?

Les mer >>

De leker med tall i Baldershage barnehage

Lek med tall og begreper fenger både barn og voksne i Baldershage barnehage

Les mer >>

Hverdagsmatematikk i barnehagen

Karlavagnen Förskola har satset mye på å arbeide bevisst og aktivt med matematikk i hverdagen.

Les mer >>

Matematikkskolen, Del 5: Mønster

Barnehageforums Matematikkskole, i samarbeid med Matematikkhuset. Gjennomfør seks spennende delkurs og oppdag matematikken i barnehagen!

Les mer >>

Matematikkdidaktikk på småbarnsavdelingen

Hører matematikk hjemme på småbarnsavdelingen? Ja, høyeste grad, mener Camilla Björklund. I denne artikkelen forklarer hun hvorfor.

Les mer >>

Matematikk i barnehagen

Lek er drivkraften i utviklingen av barnas matematikk. Barna bruker sine begreper i leken, og leken utvider forståelsen. I arbeidet med matematikk i barnehagen må derfor barnas lek stå sentralt. Barnas egne matematiske tanker og egne forestillinger må respekteres.

Les mer >>

Matematikkskolen, Del 3: Geometri 1

Barnehageforums Matematikkskole, i samarbeid med Matematikkhuset. Gjennomfør seks spennende delkurs og oppdag matematikken i barnehagen!

Les mer >>

Matematikkskolen, Del 2: Tall og mengde

Barnehageforums Matematikkskole, i samarbeid med Matematikkhuset. Gjennomfør seks spennende delkurs og oppdag matematikken i barnehagen!

Les mer >>

Hvor mange tenner har en kråke?

Det er viktig å ta matematikken på alvor – og lov til å bruke humor for å gi barna matematisk forståelse, sier Gerd Åsta Bones.

Les mer >>